Flygerforbundet: Positiv luftfartspakke

To piloter i cockpiten på et SAS-fly.
Den samlede pakken er svært positiv, både fordi den inneholder garantiordninger og viktige kjøp av flyruter som sikrer helt nødvendig infrastruktur i Norge.

Flygerforbundet: Positiv luftfartspakke

Regjeringen, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og FrP har i dag blitt enige om en samlet garantiordning på til sammen 6 milliarder kroner til norsk luftfart. Dette kommer i tillegg til andre tiltak, som blant annet avgiftslettelser og kjøp av flyruter.

Koronakrisen

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund har følgende kommentar til pakken:

– Vi er fornøyd med at partiene har blitt enige om en garantiordning som sikrer helt nødvendig kapital for flyselskapene.  Vi var allerede på overtid, og det var helt nødvendig å få på plass en krisepakke for luftfarten nå. Å sikre transportnettet i Norge er helt essensielt.  Å stille 6 milliarder kroner i garanti er i  tråd med de råd Norsk Flygerforbund har gitt regjering og storting, og vi er glad for at partiene har lyttet til oss.

Tiltakspakken vil roe ned den store usikkerheten rundt norsk luftfart. Jeg vil likevel understreke at det vil kunne bli nødvendig med ytterligere tiltak for å sikre at vi kommer oss gjennom krisen, sier Carlsen.

Kontaktpersoner:

Yngve Carlsen, forbundsleder Norsk Flygerforbund, tlf. 957 14 043

Katinka Riksfjord Sporsem, generalsekretær Norsk Flygerforbund,  tlf. 920 55 311