Alvorlig bekymret for økende ledighet

Foto: LO/Kyrre Lien - Jeg er veldig bekymret. Jeg har aldri sett lignende tilstander i norsk arbeidsliv. Dette er svært alvorlig, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Alvorlig bekymret for økende ledighet

142 000 flere arbeidstakere ble ledige siste uke. - Jeg er veldig bekymret for situasjonen i arbeidslivet, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Koronakrisen

Tirsdag 24. mars var 291 000 personer registrert som helt ledige, ifølge foreløpige tall fra NAV. Det utgjør 10,4 prosent av arbeidsstyrken. Dette er den høyeste arbeidsledigheten i Norge siden 2. verdenskrig.

- Disse tallene bekrefter det vi hører fra våre tillitsvalgte og medlemmer. Det er helsvart norsk arbeidsliv nå. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle oppleve noe så alvorlig, sier LO-lederen.

Summen av helt ledige og arbeidssøkere på tiltak var på 306 000 personer, eller 10,9 prosent av arbeidsstyrken.

- Kostnaden for arbeidstakerne, bedriftene og for fellesskapet er enorme. Det eneste jeg tror vi kan si for sikkert er at dette bare er starten. Det vil åpenbart bli behov for flere og kraftfulle tiltak, sier Gabrielsen.

Han mener det er helt avgjørende at vi fortsetter å sette inn massive og målrettede tiltak for å hjelpe norske arbeidstakere og bedrifter.

- Regjeringen har tatt dette på alvor og levert to krisepakker. Det er bra, men jeg frykter at kostnaden kommer til å bli mye større hvis vi ikke bruker de store pengene riktig nå. Folk må få kompetanse og vi må rigge oss slik at folk har en jobb å gå til når vi er ute av denne krisen. Det betyr at vi også på sikt må komme nye kraftfulle tiltakspakker for å stimulere aktiviteten i norsk økonomi, sier LO-lederen.