- Vi trenger ordninger som holder folk i jobb

- Vi trenger ordninger som holder folk i jobb

- Nå trenger vi først og fremst ordninger som holder folk i jobb. Vi har bedt regjeringen forberede en lønnstøtteordning som kan rulles ut for å holde hjulene i gang, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Koronakrisen

LO-lederen ber også arbeidsgiverne om å stille opp.

- Sammen med myndighetene må arbeidsgiverne sikre at arbeidstakere får gratis hurtigtester og tilbud om vaksine på arbeidsplassen, mener Følsvik.

Ny smittebølge

Det er en ny smittebølge på gang og mye usikkerhet rundt virkningen av Omikron-varianten. Samtidig er kapasiteten i helsevesenet i ferd med å bli sprengt. I en slik situasjon er det riktig å innføre strengere smittevern inntil det foreligger mer kunnskap om Omikron-viruset.

- Men det er ikke riktig å stenge ned eller gi støtteordninger til næringslivet slik at de velger å stenge ned. Vi må holde hjulene i gang slik at folk har en arbeidsplass å gå til, sier LO-lederen.

Å holde arbeidsfolk i jobb

Nå krever LO at støtten går til å holde arbeidsfolk i jobb, og ber regjeringen forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt dersom om nødvendig.

- Det er bedre å få på plass en lønnsstøtteordning slik LO alltid har krevd, enn å betale bedriftene for å stenge:

- Folk som ikke er smittet må kunne handle, spise og reise uten å føle utrygghet. Strenge smitteverntiltak er derfor viktig. Samtidig må vi gi alle bedre tilgang til selvtester, slik at man kan gå på jobb uten å være redd for å smitte kollegaer. Eller på handlesenteret uten å være redd for å smitte butikkpersonale. Da må selvtester være gratis enten du tar dem hjemme eller på arbeidsplassen, slår LO-lederen fast.

- Dersom det viser seg at smitteverntiltakene må forlenges og virksomheter sliter med å holde hjulene i gang, må vi få på plass nye økonomiske kompensasjonsordninger.  Sist ga vi støtte for å stenge ned – adgang til å permittere og dekke bedriftens faste kostnader.

Tredje vaksine: - Bedre i dag enn i morgen

For å kunne legge pandemien bak oss, er det viktig med en høy og vedvarende immunitet. Først og fremst for å sikre våre eldre og sårbare, men også for at samfunnet kan holde åpent og at folk kan ha en jobb å gå til.

LO-lederen er klar på hva som må til:

- Bedre i dag enn i morgen må være mottoet. Her kan det ikke gå raskt nok. Det viktigste regjeringa kan gjøre nå er å få opp tempoet. Hver vaksine teller. Det vil være avgjørende viktig for hvordan vi som samfunn kommer oss gjennom vinteren.

- Akkurat nå er tiden en avgjørende faktor. Det vet nok regjeringen best av alle.

Gratis hurtigtester og enkelt å vaksinere seg

LO ber om at regjeringen, sammen med næringslivet, stiller opp og sikrer at ansatte på norske arbeidsplasser har tilgang til hurtigtester.

- Det blir ikke nok testing dersom vanlige arbeidsfolk må punge ut med fem hundre kroner for å kjøpe inn nok tester til en arbeidsuke.

Arbeidsgivere må også legge til rette for økt vaksinering, og LO-lederen har en klar oppfordring til landets arbeidsgivere:

- Arbeidsgivere må slippe inn helsepersonell på arbeidsplassen! Den bedriften som ennå ikke har planen klar for å tilby sine ansatte vaksiner, bør straks ta tak i det. Enten ved å legge til rette for at ansatte får reist til det lokale vaksinesenteret, eller at det vaksineres på arbeidsplassen.

- Ikke minst vil det kunne sørge for at grupper med lav vaksinegrad i langt større grad tar vaksine. Særlig utenlandske arbeidere har større sannsynlighet for å takke ja til vaksine, dersom de tilbys denne på jobb i Norge.  Det er de tilbakemeldingene vi får fra våre tillitsvalgte, og som blir bekreftet av helsemyndighetene, sier LO-leder Følsvik.

For gjeldende informasjon og oversikt over råd og regler om koronaviruset, se helsenorge.no