Koronakrisen

TemaKoronakrisen

Illustrasjonsfoto: Science Photo Library/NTB scanpix

Koronakrisen

Vi er nå i en alvorlig situasjon på grunn av koronaviruset, som sprer seg. Det viktigste nå er at vi forholder oss til rådene som blir gitt av Folkehelseinstituttet. Når vi føler utrygghet for sykdom, er det viktig at har trygghet for lønn og inntekt.

På denne siden vil du få informasjon om spørsmål som har med Koronaviruset og arbeidslivet.

Dersom du har spørsmål kan du stille det til koronainfo@lo.no.  Vi ber om forståelse for at det ikke er sikkert vi kan gi presise svar på kort varsel, men vil prøve å gi så gode svar som mulig.

Rettigheter og plikter

Koronaviruset reiser mange spørsmål. De fleste er regulert i lov- eller avtale, men den nye situasjonen som er oppstått i forbindelse med

Koronaviruset viser at det også er behov for lovendringer og presiseringer. LO-advokatene har laget en oversikt over de viktigste arbeidsrettslige forholdene.

Korona - juridisk bistand til LO-medlemmer.

LO-advokatenes Facebook har hele tiden oppdatert informasjon om  aktuelle rettslige spørsmål  ifb med Korona viruset, som permittering, trygd- og arbeidsrett, personvern mv. For å avlaste forbundene er det nå også åpnet for at medlemmene kan stille spørsmål som LO-advokatene vil besvare - så langt de har kapasitet.

Vi oppfordrer alle om å lese innleggene og sjekke om spørsmålet er besvart på FB  tidligere før det sendes inn spørsmål.

Økonomiske problemer

Det er fortsatt altfor tidlig å si noe om hvor lenge den pågående krisen vil vare, eller hvor store følger den vil gi. Men at situasjonen er svært dramatisk, både for enkeltmennesker og for samfunnet, er det liten tvil om. LO og SpareBank 1 har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør.

LO avlyser alle arrangementer

LO avlyser alle arrangementer fra fredag 13. mars og inntil videre.

Nyheter om koronakrisen