Gratulerer med dagen!

Gratulerer med dagen!

1.mai er en viktig dag for alle oss som er opptatt av solidaritet og rettferdighet -  i Norge og i verden!  Årets feiring er kanskje viktigere enn på lenge.  Mange opplever uro for fremtiden, og bekymringer for jobb og inntekt.  Mange er hardt rammet. Over 400 000 er arbeidsledige eller permitterte.  Andre står i første rekke for å pleie syke, bekjempe smitte og holde samfunnet i gang.  Folk har fått livene nærmest snudd på hodet.

1. mai 2020

Det er dette som opptar oss når vi i år markerer 1. mai.  Årets hovedparole er trygghet for helse og arbeid!

- Delta i årets interaktive 1. maifeiring

Bekjempelsen av pandemien handler om hvordan vi som samfunn må løfte i flokk – for å komme oss igjennom krisen.  Det handler om det denne dagen alltid har handlet om.  De med sterkest rygg må ta den tyngste børen.  Vi må kjempe mot økende ulikhet og for en mer  rettferdig fordeling.

Årets feiring skjer digitalt. Vår  direktesending starter kl. 11.00   I år står blant annet  følgende på programmet:

• Kransenedleggelse med appell ved gravstedet til Martin Tranmæl (ca.  11.30)
  • 1. mai-markering fra Utøya (ca. kl. 11.45)
  • Appell ved LO-leder Hans-Christian Gabrielsen (ca kl. 12.00)
  • Appell ved AP-leder Jonas Gahr Støre (ca kl. 12.15)
  • Appeller ved SV-leder Audun Lysbakken og Rødt-leder Bjørnar Moxnes  (ca.  kl. 13.20)

Mellom appellene blir det underholdning  med ulike  artister og sanger av Sosialistisk kor.  Vi får hjelp av Gro Harlem Brundtland, Thorbjørn Berntsen og Kristin Halvorsen til å lage miniparoler.  Det blir ungdommelig engasjement – og internasjonalt engasjement.  Et godt tradisjonelt 1. mai-arrangement – i ny drakt!

På våre 1. mai-sider kan du bidra med å sende inn miniparoler og du kan sende inn hilsner og bilder fra din feiring!

Vi ønsker alle en god 1. mai!  Vis hensyn – hold avstand!
Trygghet for helse og arbeid!