1. mai viktigere enn på lenge

-Viktigere enn på lenge å markere arbeidernes dag

-Det er i denne tiden vi virkelig erfarer hvor viktig solidaritet og fellesskap er. Hvor gjensidig avhengige vi er av hverandre, over hele verden. At alle er like mye verdt! Vi skal bruke 1. mai til å minne om det.

1. mai 2020

Det sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. LO-lederen håper at selv om dette blir en annerledes 1. mai, selv om vi ikke kan møtes på torg og i gater, vil flere enn på lenge benytte anledningen til å delta i feiringen – på nett og sosiale medier. Det er viktigere enn på lenge!

- Meld deg på årets 1. mai-feiring på Facebook

-Stengte arbeidsplasser har gjort at flere hundre tusen arbeidstakere er blitt permitterte og ledige og har mistet inntekten sin. Andre står i første rekke for å hjelpe de syke. Helsepersonell, sammen med renholdere, bussjåfører, renovatører, ansatte i NAV og andre, står på døgnet rundt for å holde hjulene i gang.

-Det er disse vi skal hylle på 1. mai.

-Og så skal vi minne om hvor viktig det er at vi har et godt organisert arbeidsliv og dyktige tillitsvalgte, et sosialt sikkerhetsnett og en sterk offentlig sektor. Både i normale tider og ikke minst når krisen rammer.

LO sentralt vil markere dagen sammen med politiske samarbeidspartnere og forbundene med en direkte sending fra et 1. mai-studio, med taler og appeller, med lokale innslag, arbeidersanger og andre kulturelle innslag. Programmet er under utarbeiding. Følg med framover på LOs hjemmeside, og  Facebook for mer informasjon.

I tillegg har de lokale LO-ene, de som til vanlig arrangerer 1. mai over hele landet, tatt initiativ til å gå sammen om et stort digitalt 1. mai, med lokale paroler som alle kan slutte seg til.

-Følg med på 1.maisendingen og delta i toget, oppfordrer LO-lederen.

-Bruk anledningen til å gjøre dette til tidenes største 1. maimarkering!