Landsorganisasjonen i Norge

LOs ledelse

Hans-Christian Gabrielsen

Hans Christian Gabrielsen ble valgt til ny leder i LO på kongressen 2017. Han kommer fra Fellesforbundet, har vært LOs andre nestleder i fire år, og var tidligere forbundssekretær i Fellesforbundet.

Publisert 29.04.14, endret19.06.17 Av: LO - Informasjons- og rådgivningsavdelingen

Høyoppløslige pressebilder av Hans-Christian Gabrielsen

Hans-Christian Gabrielsen ble født 27. juli 1967, er gift og har ett barn. Gabrielsen er bosatt på Slemmestad i Røyken kommune. Han tok fagbrev som prosessoperatør på Tofte Industrier, hvor han var ansatt fra 1984 til 1995. I Tofte og Hurum Fagforening (avdeling 426) har han vært ungdomstillitsvalgt, nestleder i 1994 og leder i 1995. I en periode var han styremedlem i konsernutvalget i Norske Skog.

Gabrielsen ble ansatt i Fellesforbundet i 1996, og var i fire år knyttet til Forhandlingsavdelingen hvor han jobbet med overenskomstene for treforedling, byggeindustrien og glassbransjen. Han hadde også ansvar for konsernfaglige spørsmål og bedriftsdemokrati.

Fra 2000 jobbet Gabrielsen i Ledelsessekretariatet i Fellesforbundet, hvor arbeidsoppgavene har vært konsernfaglige spørsmål nasjonalt og internasjonalt, samt fagligpolitisk arbeid. Han har bred internasjonal erfaring og var sentral da den første globale avtalen i verden ble forhandlet fram, innen treforedling i Norske Skog.

I LO har Gabrielsen har ansvar for blant annet næringspolitikk, miljø og klima, bedriftsdemokrati og samarbeidet mellom LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans-Christian Gabrielsen var medlem av Røyken kommunestyre for Arbeiderpartiet fra 1995 til 2003, i den samme perioden var han leder av administrasjonsutvalget, og de to siste åra var han medlem av formannskapet. Han ble leder av Røyken Arbeiderparti fra 1999-2001, nestleder i Buskerud Arbeiderparti fra 2001. Han har vært medlem av landsstyret i Arbeiderpartiet og av partiets EU-utvalg. 2. nestleder i Fellesforbundet fra landsmøtet i 2003.

Ansvarsområder

Daglig ledelse

Samordning og strategiutvikling

Fagligpolitisk samarbeid