Landsorganisasjonen i Norge

Arendalsuka
Foto: Hege Nilsen Ahlquist

Arendalsuka 2018

13. - 18. august arrangeres den årlige Arendalsuka. LO og forbundene setter arbeidsliv på dagsorden og er tungt tilstede med egne arrangementer, stand og deltakere i debatter.

Arendalsuka er blitt en arena der nasjonale aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv møter hverandre og møter folk for debatt og utforming av politikk for nåtid og framtid.

LO er tungt tilstede under Arendalsuka. Også i år holder LO og forbundene sine arrangementer i Bankgården, et stort lokale med en lun bakgård i Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus). Våre arrangementer er gratis og åpne for alle.

Les mer om Arendalsuka 2018

Noen av LOs arrangementer i Bankgården:

Skal redere og luftbaroner få holde på som de vil?

Tid: Mandag 13. august kl. 18 – 24
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

I Norge er vi stolte av de verdiene det norske arbeidslivet bygger på, og de standardene som ligger til grunn for et anstendig og godt arbeidsliv. Kampen mot arbeidslivskriminalitet, sosial dumping og retten til fast ansettelse er tverrpolitiske mål selv om det er noen uenigheter.

Til sjøs i Norge og i luften er det derimot en helt annen virkelighet, og utviklingen går i stikk motsatt retning. Vil vi at den sterkeste sin rett skal få råde, eller vil vi også der ha et arbeidsliv som skal være trygt og forutsigbart?

Et arbeidsliv der norske lønns- og arbeidsvilkår skal ligge til grunn – et arbeidsliv bygd på norske verdier i hele, og ikke bare deler av Norge. LO med Norsk Sjømannsforbund og Norsk Flygerforbund i spissen stiller disse helt grunnleggende spørsmålene mandag kveld under Arendalsuka.

Kulturpolitikk for en ny tid?

Tid: Tirsdag 14. august kl. 10 – 12
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

LO og Spekter inviterer til spennende kulturdebatt under Arendalsuka. Vi ser på viktige utviklingstrekk i samfunnet. Hva er institusjonenes rolle i et nasjonalt og regionalt perspektiv? En rekke oppgaver foreslås overført det regionale forvaltningsnivået – hva betyr det for kunsten og kulturen? Hvor viktig er egentlig kulturpolitikken i landet vårt, og er den tilpasset en ny tid? Og er den nye tiden slik vi ønsker oss at den skal være?

Det er med andre ord duket for to timer med kulturpolitikk i førersetet. Stortingspolitikere vil duellere, representanter fra organisasjonene og institusjonene vil samtale og forfattere vil lese. Halvor Folgerø, NRK er konferansier. Kom og spis en sen frokost eller en tidlig lunsj med oss i Bankgården. Vi serverer sandwicher.

Medvirkende:
Anette Trettebergstuen, Arbeiderpartiet
Julie Lødrup, LO
Ingrid Røyesdal, Spekter/Oslo-Filharmonien
Hans Ole Rian, MFO
Jan Kristoffer Dale, forfatter av boka Arbeidsnever
Hans Antonsen, Kilden
Ingrid Wergeland, Manifest Analyse

Rigget for framtiden – LOs store kompetansedebatt

Tid: Tirsdag 14. august kl. 18 - 20
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

Mer og bedre kompetanse er svaret på mange av tidens store utfordringer, det være seg digitalisering, robotisering, klimautfordringer, inkludering i arbeidslivet, eller innvandring og integrering. Vi ser nærmere på hvordan vi kan lykkes med dette i Norge.

2018 er Yrkesfagenes år. Hvorfor skal unge velge yrkesfag? Hva kreves av en lærling? Hvordan er egentlig hverdagen i læra? Caroline Wilson Iglebeæk, lærling i restaurant - og matfag og Stian Tungland, lærlingeveileder og daglig leder ved Bølgen og Moi Kristiansand samtaler med Terje Svabø om livet i læra.

Deltakere: Dagens vert: LO-leder Hans Christian Gabrielsen. Øvrige paneldeltakere fra LO, NHO, arbeidslivsforskningen og politiske partier. Terje Svabø er kveldens debattleder.

5080 nyhetskanalen står for underholdning og politisk satire i kjent stil. Vi serverer byens beste burger. I etterkant av arrangementet viser vi partilederbatten på storskjerm.

Partilederdebatten på storskjerm

Tid: Tirsdag 14. august kl.  21.00
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

LO viser partilederdebatten på storskjerm i våre lokaler i Bankgården. Vi er ett år inn i Stortingsvalgperioden, og med bare et år til neste lokalvalg er det duket for en forrykende partilederdebatt.

5080 nyhetskanalen står for underholdning og politisk satire i kjent stil i forkant av debatten. Vi serverer byens beste burger.Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Ung og ulikestilt? Den store likestillingsdebatten

Tid: Onsdag 15. august kl. 18 – 20 med påfølgende fagligpolitisk fest.
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

Ung og ulikestilt? Hvordan kan utdanning og arbeidslivet bidra til mer likestilling? LO inviterer til et bredt likestillingsarrangement der mange sentrale aktører debatterer de viktigste likestillingssakene i dag.

Åpning ved LO-leder Hans Christian Gabrielsen
Har vi et gutteproblem i skolen - og hva bør vi i tilfelle gjøre med det? Camilla Stoltenberg, direktør Folkehelseinstituttet og leder for Offentlig utvalg som utreder kjønnsforskjeller i skolesystemet.
Ung og ulikestilt? Hvilke likestillingsutfordringer er de viktigste for barn og unge?Lovleen Brenna, leder i det offentlige utvalget #UngIDag
Paneldebatt, ledet av Marie Simonsen
Linda Hofstad Helleland, Barne- og likestillingsministerAnette Trettebergstuen, Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Geir Jørgen Bekkevold, Stortingsrepresentant KrF
Silje Hjemdal, Stortingsrepresentant Fremskrittspartiet
Anne Beathe Tvinnereim, nestleder Senterpartiet
Samt deltakere fra flere andre politiske partier.

Det blir live musikk med selveste Mikael Wiehe, og mye annet moro. Vi serverer byens beste burger. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Fagligpolitisk fest

Tid: Onsdag 15. august kl. 20
Sted: Bankgården, Strandgaten 1 (sentralt bak Arendal kultur- og rådhus).

LO inviterer til det som for lengst har blitt en årlig tradisjon; nemlig den fagligpolitiske festen under Arendalsuka i våre lokaler i Bankgården. Det blir live musikk med selveste Mikael Wiehe, og mye annet moro. Det serveres burgere i forbindelse med den store likestillingsdebatten som er rett i forkant av partilederdebatten. Litt senere på kvelden blir det pølsebod!

Flere aktuelle saker

Se alle artikler