Klar for mekling - forberedt på streik - LO

Tariff 2018
Foto: LO Stat

LO Stat: Klar for mekling - forberedt på streik

Onsdag 2. mai innledes en tre uker lang mekling i statsoppgjøret. LO Stat-leder Egil André Aas tror det blir en krevende og utfordrende jobb å komme fram til enighet.

-Vi sto langt fra hverandre da vi, Unio og Ys valgte å bryte forhandlingene natt til søndag. Nå får vi hjelp hos Riksmekleren, og han får litt av en jobb, konstaterer Aas.

Det er ikke reell uenighet om størrelsen på potten i årets oppgjør, men utenom det strides partene om mye. Fordeling av pengene sentralt/lokalt, ingen vilje til å prioritere likelønn. Forsøk på å rasere statens lønnssystem og angrep på normalarbeidsdagen.

Solid JA fra LO-medlemmene i LO-NHO-oppgjøret

-For oss er rettferdig lønn et nøkkelbegrep. Mange ansatte i staten har opplevd -Statistikken viser jo det motsatte. Store lokale potter gir urettferdig fordeling. Noen får mye, mens andre får smuler. Vi mener at et stort generelt tillegg avtalt sentralt vil gi alle en god lønnsutvikling. Samtidig gir det rom for å ivareta likelønn mellom kvinner og menn og rette opp andre uønskede skjevheter, sier Aas.

Les mer hos LO Stat

Flere aktuelle saker