Realinntektsnedgang for alderspensjonistene - LO

Landsorganisasjonen i Norge

Økonomi og sysselsetting
- LO er svært skuffet over Regjeringens håndtering av trygdeoppgjøret også i år, sier LO-sekretær Terje Olsson.

Realinntektsnedgang for alderspensjonistene

For fjerde året på rad blir det realinntektsnedgang. LO, sammen med Unio og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, fremmet blant annet krav om omlegging av reguleringen av løpende alderspensjoner i tråd med pensjonsforliket til et gjennomsnitt av forventet lønns- og prisvekst. Dette er mer i tråd med en endret situasjon hva gjelder lønns- og produktivitetsutvikling, og det ville ha gitt en moderat realinntektsøkning for alderspensjonistene.

Organisasjonene krevde også at regjeringen legger fram trygdeoppgjøret til reell behandling i Stortinget før sommeren. Dette ble også avvist av Regjeringen.

LO, Unio og FFO uttrykte sin misnøye med regjeringens håndtering av trygdeoppgjøret ved å utforme en felles protokolltilførsel.

Protokolltilførsel fra LO, Unio og FFO i trygdedrøftingene 2018

LO, Unio og FFO viser til at regjeringen i trygdeoppgjøret 2018 har avvist pensjonistorganisasjonenes, funksjonshemmedes organisasjoners og arbeidstakerorganisasjonenes krav om å rette opp etterreguleringen for 2016. Regjeringen er dermed ansvarlig for at alderspensjonene i 2018 får realinntektsnedgang fjerde året på rad, og at uføretrygdede får en urimelig lav inntekstvekst.

Organisasjonene mener lønnsveksten i 2016 var sterkt preget av strukturelle endringer i arbeidsmarkedet. Dette er forklart i TBUs rapporter.

Organisasjonene viser videre til at regjeringen ikke vil imøtekomme kravet om at reguleringen av løpende pensjoner legges om fra 2018 til et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. Dagens regulering med et fratrekk på 0,75 prosent har gitt unødig store svingninger. Organisasjonene mener dagens regulering bidrar til å svekke oppslutningen om Pensjonsreformen.

LO, Unio og FFO viser også til kravet om at regjeringen legger fram trygdeoppgjøret til reell behandling i Stortinget før sommeren slik opposisjonen også har krevd.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler