Dere har hele LO i ryggen! - LO

Landsorganisasjonen i Norge

Lønn og tariff
- Vi har vunnet kamper tidligere, og jeg har troen på at vi skal vinne denne og!, sa Roger Heimli på tirsdagens streikemarkering.

Dere har hele LO i ryggen!

- Dere har hele LO i ryggen i kampen dere fører for å få rett tariffavtale, sa Roger H. Heimli, LOs andre nestleder til de streikende lageransatte i Elkjøp Distribusjon.

Samtlige 43 ansatte på Elkjøp-lageret på Lørenskog i Akershus gikk fredag ut i streik for å få tariffavtale. Medlemmene av Handel og Kontor ved fire Elkjøp-butikker er tatt ut i sympatistreik med de lageransatte i Elkjøp Distribusjon. I tirsdagens streikeappell roste LO-nestlederen LO-forbundet for solidariteten i sympatistreiken.

- Handel og Kontor viser hva dette betyr i praksis i LO familien, ved å gå til sympatistreik. Dette er LO sin styrke. Dette er LO!

LOs jobb er å sikre medlemmene korrekt lønn, og best mulig vilkår understreket Heimli.

- Så lenge Elkjøp velger å stå uorganisert, er det VI som velger tariffavtale. Da velger vi den som gir medlemmene det beste resultatet.

Arbeidsgiver argumenterer med at utkjøringen vil bli vesentlig dyrere med overenskomsten de streikende krever.

- Velger Elkjøp å gi regningen til forbrukerne, for at dere som ansatte skal få en anstendig lønn? De kan velge å gi eierne litt mindre i avkastning av selskapets verdier. Det har de råd til!

- Vi har vunnet kamper tidligere, og jeg har troen på at vi skal vinne denne og! Sammen er vi sterke, sammen får vi resultater og sammen utgjør vi en forskjell, avsluttet Heimli.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler