Landsorganisasjonen i Norge

Sosial dumping

Debatt: Norsk Arbeidslivskriminalitet

Litteraturhuset på Lillehammer inviteret til debatt: Norsk Arbeidslivskriminalitet i samarbeid med LO Oppland og LO i Sør - Gudbrandsdalen, Torsdag 1. februar 2018 kl. 19.00

Publisert 10.01.18

Debatten : Norsk Arbeidslivskriminalitet, Litteraturhuset på Lillehammer

I 2017 kom to bøker som begge setter søkelyset på systematisert arbeidslivskriminalitet i Norge. Einar Haakaas avdekker i Svartmaling hvordan albanske kriminelle nettverk har overtatt store deler av norsk malerbransje, og hvordan kriminelle har tjent svarte penger på byggeprosjekter finansiert med norske skattepenger. Menneskehandel, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet rammer hardt, og det er vanskelig å se hvor en skal begynne, eller hvordan det i det hele tatt er mulig å bekjempe. Det er likevel mulig, hvilket Torgny Hasås gjør rede for i Det mørke arbeidslivet.

Begge forfatterne retter skarp kritikk mot politi, påtalemyndighet og Arbeidstilsynet for sin innsats mot arbeidslivskriminalitet. Torsdag 1. februar møter du forfatterne i samtale med Helge Galtrud, og i etterkant av samtalen kjørers debatt med politisk ledelse, med utgangspunkt i kritikken Haakaas og Hasås retter.

Hadia Tajik (AP), Boye Ullmann (Fellesforbundet) og statssekretær i Arbeids -og sosialdepartementet – Morten Bakke (H) er så langt bekreftet

Program for kvelden:

19:00-19:45 Einar Haakaas og Torgny Hasås i samtale med Helge Galtrud

19:45-20:00 Pause. Leseriet holder åpen kafé

20:00-20.45 Vi kjører debatt!

ARRANGERT AV LITTERATURHUS LILLEHAMMER

TOR 1 FEB. 19:00

INNGANG 100 kr

Studenter betaler halv pris. Frivillige ved Norsk Litteraturfestival og elever ved Nansenskolen har fri adgang. Husk gyldig bevis