Foto: Istock

UK: Ansatte inn i styrene

Labour i Storbritannia foreslår noe så oppsiktsvekkende som at de ansatte skal få styrerepresentasjon i selskaper med flere enn 250 ansatte, dersom partiet får regjeringsmakt.

Publisert 08.10.18, endret07.10.18 Av: Knut Arne Sanden

I Norge og i andre land som har hatt slike ordninger ville et slikt forslag ikke ha vakt noen særlig grad av oppsikt. Ikke så i Storbritannia. Naturlig nok er de konservative forferdet over et slikt "kommunistforslag", men det er ikke automatisk sikret oppslutning i fagbevegelsen heller. Årsaken er de fortsatt klare og store klasseforskjellene mellom arbeidere og "de i ledelsen".

Bare for noen år siden ville et slikt forslag blitt avvist som klassesamarbeid og klassesvik. Det var i hvert fall situasjonen da Kværner kjøpte et verft i Glasgow. Det at den norske konserntillitsvalgte kunne snakke med sjefen på tomannshånd var ytterst mistenkelig. Men nå er britisk LO (TUC) mer positive til en slik ordning. De skal også få penger av regjeringen til å skolere dem som skal inn i styre og stell i bedriftene.

Labours forslag går også et stykke lenger, siden de vil kreve at de som kandiderer for et slikt verv skal være fagorganisert.  Forslaget kom på partiets kongress som nylig er avsluttet. Theresa May har også lekt med en lignende tanke, men da kun frivillig, og det stoppet fort etter protester fra næringslivet.

Det er flere tegn på at landet med Labour i regjering vil ta et skritt til venstre. Skyggefinansminister John McDonnell vil straks sette i gang med å renasjonalisere privatiserte tjenester, som togdrift,  i løpet av fem år.

Partiets leder Jeremy Corbyn frir uhemmet til gamle og nye velgere ved å si at arbeiderne er de som skaper landets verdier og nå er det på tide at de får noe igjen, i stedet for de "grådige sjefene" som har ødelagt britisk økonomi gjennom kortsiktige spekulasjoner og arrangementer for å ta ut profitt så fort som mulig - uten en tanke på mer langsiktige investeringer.

Dersom det blir nyvalg, hvilket ikke er å utelukke, vil den ventelig bli den hardeste og tøffeste valgkampen i dette århundret. Corbyn skal framstilles som en stalinistisk, terrorvennlig kommunist med diktatorvenner i Latin-Amerika.

Labour har funnet ut at sjefene i de 100 største børsnoterte selskapene tjener 145 ganger mer enn gjennomsnittslønna. I USA er det 261 ganger.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler