Foto: Istock

Tyskland: Mer også til pensjonistene

Tyske pensjonister kan også glede seg til sommeren og mer i pensjon. Ikke så rent lite heller denne gangen. 21 millioner pensjonister vil fra 1.juli få en økning på 3,22 prosent i vestlige delstater og 3,37 i det gamle DDR.

Publisert 14.05.18 Av: Knut Arne Sanden

I fjor var økningen på 1,9 prosent i vest og 3,59 i øst. Økningen skal følge lønnsutvikling. Totalt er kostanden rundt 100 milliarder i norske kroner i år.

-Pensjonistene nyter nå godt av den allmenne lønnsutviklingen og er ikke å betrakte som almisser, sier sosialministeren Hubertus Heil fra SPD til Süddeutsche Zeitung.

Tysk økonomi går så det suser med en vekst på 2,3 prosent og 575.000 nye jobber.

Men ekspertene roper varsko om framtiden. I 2025 vil det mangle 110 milliarder kroner. I 2025 kommer også «babygenerasjonen» på pensjon og da må man finne ekstramidler. Derfor skal det settes ned en egen pensjonskommisjon. I dag kan pensjonsavgiften være høyst 20 prosent av lønn som skal gi minst 48 prosent av lønn i pensjon.

Nestleder i tysk LO (DGB) Annelie Buntenbach sier gode pensjoner er et spørsmål om politisk vilje og vedtak og ikke en matematisk formel.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler