Tyskland: IG Metall fikk både nedsatt arbeidstid og mer penger - LO

Tyskland: IG Metall fikk både nedsatt arbeidstid og mer penger

IG Metalls 900.000 medlemmer i delstaten Baden-Württemberg fikk både i pose og sekk denne uken. 4,3 prosent i økt lønn fra 1. april og redusert arbeidstid i perioder.

Publisert 09.02.18 Av: Knut Arne Sanden

De som ønsker skal kunne søke om 28 timers uke og samtidig har rett til å gå tilbake til full stilling. Men da går de også ned lønn, det var noe arbeidsgiverne ikke ga seg på.

Det kommer også mer i lønningsposen senere da avtalen har varighet på 27 måneder. Rammen for neste år er også 3,8 prosent.

Lederen av arbeidsgiverforbundet sier at dette blir dyrt for mange bedrifter. Men tysk økonomi går så det suser. 2,2 prosent vekst i 2017, det høyeste siden 2011. Arbeidsledigheten har knapt vært lavere, på bare 4 prosent er den blant de aller beste i hele EU.

Tysk fagbevegelse kjørte lenge en lønnspolitikk som ga negativ kjøpekraft i nesten ti år. Nå er det "tilbakebetalingstid" og siden IG-Metall i Baden-Württemberg er hele Tysklands frontfag er 4,3 prosent tallet vil man se i flere delstater, kanskje også innenfor andre forbundsområder. Forbundet for offentlige ansatte Ver.di har satt en prislapp på sine krav på over seks prosent.

Nå vil det bli sterk vekst i innenlandsetterspørselen til glede over alle de som har bekymret seg over Tysklands store eksportoverskudd. Til og med sjefen for Den europeiske sentralbanken, Mario Draghi kan glede seg i det stille. Dette vil dra opp inflasjonen, noe som han selv ikke har fått til, tross for 100- talls milliarder av €uro i økonomiske stimulanser, eller "kvantitative lettelser". Men lønnssmitteeffekten til andre land anses å være liten.

Hva da med 28 timers uken, kan den ha smitteffekt?

Europeisk fagbevegelse er svært fornøyd med resultatet og ser på det som et «best practice example» opp mot deres kampanje «Europe Needs a Pay Rise»

Visegeneralsekretær i Europeisk fagbevegelse Peter Scherrer ser her nærmere på det tyske resultatet:

Time To Share The Benefits Of Germany’s Economic Prosperity.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler