Tyskland: Det er vår, det er streik i Metall

-Vi krever mer penger og mer tid. Lønnskravet er seks prosent og en individuell valgmulighet for 28 timers arbeidsuke med en viss kompensasjon.

Publisert 11.01.18 Av: Knut Arne Sanden

Det er snart vår og nok en gang tiden for streiker i tysk metallindustri. Verdens mektigste fagforbund med sine snaut to millioner medlemmer er klar for å vise muskler. Her heter det varselstreiker og i år kan de for første gang bli på 24 timer mot tidligere sju-åtte timer. Det bekymrer arbeidsgiverne som da må stenge ned viktig produksjon.

I Tyskland forhandles det delstatsvis og først ut i år er Baden-Würtenberg og Nordrhein-Westfalen. Første forhandlingsmøte var 8. januar og varselstreikene kan slippes løs i begynnelsen av februar. Arbeidsgiverne har tilbudt en engangsøkning på 200 €uro pr. måned til alle, samt en to prosent økning fra april.

Tilbudet er avvist som en "ren provokasjon" fra Metallarbeiderforbundets side.

Men det vanskeligste kravet er at den enkelte kan be om 28 timers uke i inntil  to år. I dag er hovedregelen 35 timer, men det er mange avvik fra denne framforhandlet i en tid da det gikk dårlig i tysk industri. Begrunnelsen er at småbarnsforeldre kan trenge mer tid hjemme, eller at eldre arbeidstakere ønsker å arbeide mindre.

Nå går det bra og IG Metall krever en lønnsøkning på seks prosent. Arbeidsgiverne bekymrer seg allerede i dag over mangel på fagutdannet arbeidskraft og frykter at 28 timers uke gjør dette bare verre. Arbeidsgiverne mener at lønningene har økt med 20 prosent mens produktivitetsveksten kun har vært en prosent i løpet av de ti siste årene.

For de med tyskkunnskaper er det mer informasjon å hente her.

For kravene

Og motkravene