Foto: Istock

Østerrike: Achtung Achtung!

Like før julemarkedet rundt Stefansdomen i Wien pakket sammen, pakket den nye kansleren Sebastian Kurz (ÖVP) ut sin nye regjering. Ikke overraskende besto den av han eget konservative parti og et mer ekstremt høyreparti, Frihetspartiet, med direkte røtter tilbake til gamle nazioffiserer.

Publisert 08.01.18 Av: Knut Arne Sanden

Partilederen Heinz-Christian Strache ble vise-kansler med en beskjeden portefølje av sport og kultur. Men partiet fikk hele tre tunge poster, inkludert utenriksministeren som i de fleste land oppfattes som nummer to rett bak statsministeren eller kansleren i dette tilfellet. I tillegg fikk partiet den tunge posten som forsvarsminister og for ikke å stoppe der, også innenriksministeren. Den siste har med indre sikkerhet å gjøre, og da også flyktningpolitikken og grensekontrollen.

Dermed har de fått hånden på rattet og kranen for hvordan landets flyktningpolitikk skal se ut.

Optimistene sverger til at når et slikt parti etter mye skrik og hyl kommer til maktens bord, så stilner kritikken. Den teorien synes å ha fungert i Finland med Sannfinnene, i mindre grad i Norge med FrP. Spørsmålet er hva som vil skje i alpelandet Østerrike.

Sist det samme partiet satt i regjering, i år 2000, åpnet EU en kritisk munn og hevet øyenbrynene. "Nå nøyer vi oss kun med det siste", sa EUs økonomikommisær Pierre Moscovici sarkastisk.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler