Tyskland ut av VM, Merkel ut av regjering. En talende forside i den tyske avisen dagen etter at Tyskland sparket seg selv ut av VM i Russland og vinket farvel. Foto: Knut Arne Sanden

Merkel går videre på poeng

Tyskland er ute av VM men dets kansler Angela Merkel går videre i det som heter Sesong IV av hennes regjering-serie. Spillet nasjonalt og i EU omkring flyktningpolitikken har pause, men er langt fra over. Det kan ventes ekstraomganger også, men forhåpentligvis ikke straffesparkkonkurranse. Spillet lider imidlertid under fravær av dommer og linjedommere.

Publisert 03.07.18 Av: Knut Arne Sanden

Den 29. juni kl. 04.31 på morgenen ble det oppnådd en slags enighet mellom 28 EU-land om flyktningpolitikken. Allerede kl.09.00 åpnet det seg ulike fortolkninger. Merkel sa at Tyskland på tosidig basis skulle sende tilbake asylsøkere til 14 land (ikke Polen, Østerrike og Ungarn) så da ble det bare 11? Frankrike vil heller ikke være med og selvsagt ikke Italia, mens Hellas var vennligheten selv og kunne bistå enda litt mer enn hva de allerede gjør.

Det skal kunne opprettes "kontrollerte områder" siden man ikke ville bruke "lukkede leirer", men for de som blir der blir forskjellen neppe så stor. Tanken er der å skille klinten fra hveten, det vil si skille politiske flyktninger med et beskyttelsesbehov fra økonomiske migranter, "som bare vil ha jobbene og kvinnene våre". De første skal da få sin status avklart og legalt bli sendt til et annet land. Hva som skjer med de siste opplyses det ikke om, men noen skal få penger til å reise hjem dersom landet deres vil ta i mot dem. De som har ødelagt sine pass under reisen kan forbli ureturnerbare og vil forbli fortsatt på "et kontrollert område". Slike områder skal man søke å opprette innen EU, i Europa utenfor EU og i Nord Afrika. Så langt er det få søkerland. Tyrkia har nok med sine tre millioner flyktninger.

De fire Visegrad-landene Polen, Ungarn, Tsjekkia og Slovakia mente de de hadde vunnet fordi nå var debatten om tvungne flyktningekvoter lagt vekk. Italia og Østerrike ropte død over Dublin-forordningen, som pålegger å sende asylsøkere tilbake til det landet hvor de først ankom og ba om asyl i.

Men var dette nok for den tyske innenriksminister Horst Seehofer som vil avvise asylsøkere på grensen? Se det ble ikke avklart lørdag og fristen gikk ut søndag. Seehofer blåste varm og kaldt og lot det lekke ut at han 1) hadde stilt sin plass til rådighet 2) hadde truet med å gå og 3) avgå også om partileder i CSU.

Dette tjente to hensikter, den ene å presse Merkel videre over på sin side eller se regjeringen gå i oppløsning. Den andre var å presse fram støtte i eget parti om å bli der du er. Det er flere i samme parti som vil overta partilederrollen, ikke minst ministerpresident i Bayern Markus Söder. Det er valg i delstaten i oktober og han kunne tenke seg dobbeltrollen som ministerpresident og partileder.

Valget vil dreie seg om flyktninger og frykten for at brunsneglepartiet AfD skal kunne bli tungen på vektskålen i landdagsforsamlingen. Dermed fikk Seehofer den tilliten han var ute etter hos sin egne og blir nok sittende.

Han fikk det som også Merkel ville, de beholder begge makten.

Det de ble enige om var egne flyktningkorridorer langs den tysk-østerrikske grensen for oppsamling av asylsøkere som skal ut, heraus, med andre ord. Dette var oppe i den tidligere regjeringen før valget, men da sa sosialdemokratene i SPD nei. Hva de sier nå er ikke kjent.

Så da er vi vel klar for 2. omgang? Ja, og den skal spilles i Mozarts hjemby Salzburg der Østerrikes kansler Sebastian Kurz skal ha et eget toppmøte om nettopp, ja helt riktig: flyktninger.

På den tiden vet vi hvem som ble verdensmester i fotball.

Hvem som blir EU-mester i flyktningspillet vet vi kanskje også?

Flere aktuelle saker

Se alle artikler