Italia/Spania: Nye regjeringer - ulik politikk - LO
Foto: Istock

Italia/Spania: Nye regjeringer - ulik politikk

Både Italia og Spania fikk nylig nye regjeringer, men det er nesten det eneste som er felles. Italia fikk en flertallsregjering utgått fra den populistiske Femstjernersbevegelsen og det høyreorienterte partiet Liga. Spania fikk en mindretallsregjering utgått fra det spanske sosialistpartiet. Mens den italienske regjeringen er høyst EU-kritisk er den spanske mer EU-vennlig.

Publisert 11.06.18 Av: Knut Arne Sanden

Felles for dem begge er at de ønsker en mer ekspansiv økonomisk politikk enn hva EU vil sette pris på. Den nye spanske regjeringen er ledet av sosialistpartiets formann Pedro Sanchez og vekker litt oppsikt i "macholandet" med sin kvinneregjering. Hele 11 av 17 ministere er kvinner. Det er flere enn i den første Gro (Harlem Bruntland) regjeringen hvor de var like mange av hvert kjønn. Det samme kan man ikke si om den italienske regjeringen. Her er det 14 menn og 5 kvinner.

I Italia er man lovet en borgerlønn og skattelette, men det kommer visstnok ikke sånn med en gang, skal man tro den nye statsministeren Giuseppe Contes tiltredelsestale. Landet skal forbli i €urosamarbeidet beroliget nylig den nye finansministeren, hvor han også kommenterer andre budsjettspørsmål.

Men flyktningpolitikken skal strammes inn og så mange som mulig skal sendes hjem eller samles opp i egne "lite tiltrekkende leirer" i Nord Afrika.

Denne uken ble et skip videredirigert til Malta, og en annen forskjell mellom de to ferske regjeringene ble da synliggjort. Etter at Italia nektet å la skipet med flyktninger legge til, og etter at Malta sa at dette ikke var deres ansvar, var det den nye regjeringen i Spania som viste solidaritet med flyktningene og sa at de var villige til å ta i mot skipet. Denne handlingen fra spanjolene blir hyllet av Europeisk fagbevegelse som sendte ut følgende pressemelding.

Felles krav fra fagbevegelsen i begge land er å reversere endringene i arbeidsmiljølovene. I Italia er det særlig oppsigelsesvernet som ble svekket av den tidligere halvsosialistiske regjeringen. I Spania er det mer omfattende endringer som har svekket fagbevegelsens forhandlingsevner, særlig lokalt.

Begge regjeringer har varslet at de skal se på kravene.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler