Foto: Istock

EU og Italia i budsjettkrangel

Den nye regjeringen i Italia har havnet i en heftig budsjettkrangel med EU. De to partiene som dannet regjering bestående av Lega Nord og Femstjernersbevegelsen lovet store skatteletter i sin valgkamp pluss andre økte offentlige utgifter.

Publisert 11.10.18 Av: Knut Arne Sanden

Nå blir ikke økningene så store som fryktet, fem-seks prosent av bruttonasjonalprodukt. Med et budsjettforslag på 2,4 prosent skulle det meste kanskje være i orden siden grensen er på tre prosent i de såkalte Maastricht-kriteriene. Men samtidig er kravet til offentlig gjeld at den ikke skal overstige 60 prosent av BNP. Italia ligger som nummer to bak Hellas med sine 132 prosent.

Grunnen til at EU ikke vil godta budsjettet i november er at man med dette underskuddet ikke vil klare å nedbetale på landets offentlige gjeld.

Landets visestatsminister og innenriksminister Matteo Salvini skyter løs på Brussel som han mener er årsaken til de italienske problemer. Dette gjorde han nylig hånd i hånd med lederen av Nasjonal Fronts Marine Le Pen som vil ut av €uro og ha en folkeavstemning om fortsatt fransk medlemskap i EU.

Så situasjonen er ikke lenger hva den en gang var i de to største av de i alt seks grunnleggere av datidens EF/EU i 1957.

I mellomtiden faller børsene mens rentene på statsobligasjoner går opp. EU frykter en krise som overgår den greske. Fra gresk tragedie til italiensk komedie. Kulturinteresserte oppfordres til å følge godt med i tiden som kommer.

Librettoen er ikke ferdigskrevet ennå.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler