Foto: Istock

EU: Den tysk-franske motor på tomgang

Integrasjonen av EU drives av den fransk-tyske motor, heter det. Nå går den på tomgang etter at Tyskland først etter fem måneder fikk en regjering på plass med flertall i Forbundsdagen. Det tar tid å få fyrt opp den nye CDU/SPD dieselmotoren og den sliter med kaldstart.

Publisert 13.04.18 Av: Knut Arne Sanden

Han som skrev EU inn som første del av regjeringserklæringen, Martin Schulz, er erstattet av Olaf Scholz med bakgrunn som ordfører fra hansastaten Hamburg. Hans europaentusiasme er ikke kjent. Han skal som fungerende SPD-partileder og finansminister passe på tyske interesser i EU. Nylig møtte han sin franske motpart Bruno Le Maire uten store konklusjoner utover at de skal legge fram et vegkart i juni som de øvrige 17 €urolandene kan få tygge på. Dermed lukker de helt døren for deltagelse for land som Sverige og Danmark som holder fast på sine kroner.

Den franske president Emmanuel Macron har holdt tennpluggene tørre siden han tiltrådte i fjor. Han tar sikte på en felles europeisk finansminister, en visepresident i Kommisjonen som leder €urolandsgruppen, et europeisk valutafond (EMF) og et større langtidsbudsjett som nå drøftes.

Det faller en mørk skygge over Olaf Scholz fra hans forgjenger Wolfgang Schaüble som i åtte år motsatte seg alt som luktet av "overføringsunion". Ikke på tale at flittige lutherske arbeidere i det kalde nord skulle overføre penger til late grekere i det solrike Hellas. Riktignok arbeider de lengre enn de fleste i Europa, men det var dette med produktiviteten deres da.

Scholz er fersk i EU-gamet og har fått en innenriksminister fra CSU inn i regjeringen som heller ikke er særlig EU-fil, Horst Seehofer.

Så det kan bli kaldstartproblemer en stund framover dersom dieselmotoren fortsatt er framtiden. Hvordan en ladbar hybridmotor vil kunne oppføre seg i den tysk-franske relasjon er vanskelig å anslå. Volkswagen-konsernet satser på en helelektrifisert motorlinje i framtiden etter "Dieselgate". Det må vel være det tyskerne anser som "die Energiwende 2.0"

Se også: Macron møter motstand fra Tyskland

Flere aktuelle saker