Danmark: Musketer-eden som sprakk

Danmark ser ut til å unngå storkonflikt rett før 1. mai. Nå begynner så vidt brikkene å falle på plass i det store oppgjøret som angår alle offentlige ansatte i stat, regioner og kommuner.

Publisert 26.04.18 Av: Knut Arne Sanden

Det er i regionene at det løsnet først hvor de berørte LO-forbund, samt Dansk Socialrådgiverforening tilhørende sammenslutningen FTF, har blitt enige om lønn og en del annet, men latt spørsmålet om betalt spisepause forbli uendret. Det vil si at betalt spisepause ikke blir en del av overenskomsten, men det er underforstått at der de har det skal det fortsette slik.

Spørsmålet er så om Musketer-eden fortsatt gjelder- én for alle, alle for én. Også det strides det om. LO-leder Dennis Kristensen i FOA, forbundet for offentlig ansatte, mener at han har kommet hjem med det som man krevde. Sykepleielederen er av en annen oppfatning og LO-lederen Lizette Risgaard ber om at man ikke skjeller hverandre ut.

Det het at om ikke alle tre offentlige områder kom i mål er det ikke enighet om noe. Fortsatt henger lærernes krav om en mer forutsigbar arbeidstid uløst i luften. De tilhører FTF og det forlyder at LO- forbundene ikke vil ta del i en stor streik til støtte for det kravet.

Tirsdag skal det flagges i Danmark i rødt, hvitt og rødt. Spørsmålet er om alle er like fornøyd med utfallet av de lange forhandlingene.

Her er teksten til den danske arbeidssangen "Ung flaggsang":

Når jeg ser et rødt flag smælde.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler