Danmark: Et klart dansk OK - LO

Danmark: Et klart dansk OK

Det ble et smadrende ja i avstemningen om det danske overenskomstoppgjøret i offentlig sektor. Selv lærerne, som ikke fikk det helt som de ville med arbeidstiden, sa ja med 75 prosent. Det er all grunn til forhandlerne å være fornøyd med avtalen når medlemmene hilser den velkommen på en så overbevisende måte etter flere måneders forhandlinger. HK stat hadde 89 prosent ja og alle steder var deltakelse høy. Demokrati praksis.

Publisert 11.06.18 Av: Knut Arne Sanden

Nå er det røster som tar til orde for en service sjekk av den danske modellen, spesielt at arbeidsgivermotpart er en moderniseringsminister som samtidig skal gjøre forvaltningen mer effektiv og spare penger. Det er FTF sammenslutningen som har tatt til orde for dette, etter at moderniseringsministeren spilte en så aktiv rolle i media og varslet lockout tidlig i spillet.

Men nå kan danskene ta seg en god sommerferie med litt mer penger i lommene og vel vitende om at det danske arbeidsmarked skal få ligge i fred i de tre kommende årene. Og i mellomtiden skal en egen kommisjon forsøke å finne en god løsning på dette problemet med lærernes arbeidstid. De ønsker klarere regler for når og hvor lenge de skal arbeide innenfor en gjennomsnittberegnet periode.

Få oversikten her

Flere aktuelle saker