Foto: Olav Andresen

Danmark: Det går mot LO-fusjon

På selveste fredag den 13. april skal LO i Danmark og FTF- funktionærernes og tillidsmændenes fællesråd (fra 2006 kun FTF) på to egne kongresser beslutte om de skal være "et fedt".

Publisert 19.02.18 Av: Knut Arne Sanden

Prosessen har pågått i to år og nå mener man at det er tilstrekkelig flertall til å innkalle til oppløsningskongress, fulgt av en stiftelseskongress, dersom 2/3 av stemmene på begge kongresser sier ja. Det kan fortsatt bli spennende å se om det holder helt inn fordi det er forbund i begge leire som er mot.

Begge organisasjoner skal oppløses og den nye skal seile videre under et helt nytt navn. Skjer det vil den nye organisasjonen ha 1,5 millioner medlemmer. Hovedbegrunnelsen for sammenslåing er at størrelse er styrke, mens de mange små 70 yrkesforbund i FTF frykter å bli helt slukt av de store LO-forbund. 3F, som er et stort LO-forbund hovedsakelig av ufaglærte, frykter "akademiseringen" som vil skje ved at FTF-grupper med høyere utdannelse blant annet innenfor sykepleier- og politiyrket vanner ut LO-felleskapet. Nå har dansk LO for flere år siden brutt det formelle samarbeidet med det sosialdemokratiske partiet, så det er ikke lenger en snublesten for mer konservative FTF-ere.

Mer om selve prosessen her

Flere aktuelle saker

Se alle artikler