Belgisk minstelønn må opp - LO
Foto: Istock

Belgisk minstelønn må opp

Belgisk LO, det sosialistisk orientert FGTB krever en minstelønn på 14 €uro brutto per time eller 2.300 €uro pr. måned. Det tilsvarer 120 kroner timen. Ikke overraskende mener arbeidsgiverne og deler av regjeringen at minstelønna allerede er for høy for ukvalifiserte arbeidstakere. FGTBs utredningsavdeling har i flere rapporter tilbakevist at dette har en negativ effekt på sysselsettingen.

Publisert 07.06.18, endret08.06.18 Av: Knut Arne Sanden

Nå får de støtte i synet fra et kjent tysk forskningsinstitutt WSI. Instituttet har laget en sammenligning mellom minstelønna i flere land. Da kommer Belgia dårligere ut med sine 8.71 €uro enn både nabolandene Frankrike med 9.88 €uro og Nederland med 9.68 €uro pr. time. Da man har vurdert den ut fra kjøpekraft er den belgiske minstelønna litt over det tyske nivået på 8.57 €uro.

Rapporten viser at minstelønna ikke en gang ligger på det nivået som "medianlønn" er på. Det betyr midt på lønnsstigen mellom de lavest og høyest lønte. (Må ikke blandes med gjennomsnittslønn).  Minstelønn har sunket fra 53,1 prosent av medianlønn i 2000 til 49,5 prosent som også viser at lønnsforskjellene er økende. WSI-rapporten viser også at den belgiske minstelønn vokser mindre enn i de fleste land med denne typen ordninger.

Organisasjonen OECD, en slags rikmannsklubb av land, mener at minstelønn egentlig burde ligge på 2/3 av medianlønna. Europeisk fagbevegelse mener den bør utgjøre 60 prosent i de land som har lovbestemte ordninger med minstelønn. Det har vi ikke i Norge.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler