Foto: Istock

A Marry Christmas and a Happy New Brexit

Theresa May, den britiske statsministeren, kan fra fredag se julen rolig i møte. Da sier EUs ledere at det er gjort nok framgang til at man kan fortsette forhandlingene.

Publisert 13.12.17 Av: Knut Arne Sanden

Allerede på nyåret starter brexitbråket igjen. May gikk også på et nederlag i Underhuset onsdag. Underhuset vil ha ord med i laget før en endelig brexitavtale er godkjent.

Statsminister May har fått landet den vanskelige førstedelen av brexitforhandlingene, den som omtales som skilsmisseoppgjøret. Der har tre viktige brikker nå falt på plass. Det er at Storbritannia må betale et beløp på rundt 500 milliarder til EU over noen år. Britiske-EU borgere på fastlandet og i Irland skal stort sett få ha det som de har det. Det samme skal gjelde for de EU-borgerne som er i Storbritannia eller Nord-Irland. Det er usikkerhet om hva som vil skje med framtidig flyttevillige.

Det vanskeligste spørsmålet, grensen mellom republikken Irland og Nord-Irland dukket litt overraskende opp på slutten og skapte krisestemning på begge sider av kanalen og irske havet. Man landet på en løsning som enkelte omtaler som midlertidig. Hvordan uttrykket " full alignment" (reglene skal være like på begge sider av grensen) skal forstås vil man først kunne forstå den dagen fase 2 er klar.

Fase 2 er hvilket forhold det skal være mellom EU og UK, og da er spørsmålet om det skal gå en ny grense på den grønne irske øya eller om det blir en ny grense i irske havet.

Brexit-minister David Davis skapte furore da han sa at hele avtalen kun var en intensjonsavtale. Det måtte han dempe etter omfattende kritikk fra EU og Irland.

Fase 2 antas å bli vanskeligere enn fase 1. Det står mellom ulike varianter, fra EØS-avtale, sveitsisk modell, Canada handelsavtale++ eller annet, eller en ren WTO handelsavtale. Det vet man ikke noe om i dag.

Det snakkes også om en overgangsordning, antydet til to år fra 30. mars 2019 for å få alt på plass.

Labourpartiet sier at man ikke skal binde seg til to år, men ta den tiden man trenger. Labour forsøker i det lengste ikke si hva de vil med brexit utover at de "respekterer folkets vilje".

Torypartiet er fortsatt splittet, men satser på litt julefred inntil man ser hva det nye året vil bringe av intriger og baksnakkelser.

Pressen har nærmest veddet seg i mellom om når Theresa May presses ut av jobben og hvem som skal etterfølge henne.

Nå har også disse spekulasjonene tatt juleferie ser det ut til. Hun har kommet ned på bena og har styrket sin stilling, sier hoveddelen av pressen. Men blodhundene vil fort få teften av nye maktkamper i partiet og bringer de villig til førstesidene.

Labour ser heller ingen grunn til å gi en eldre dame en hjelpende hånd for å komme over gaten, med mindre det er rødt lys. De vil jo helst i regjering.

Makt er makt og aldri skal de kunne enes.

God jul og et godt nytt brexit-år.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler