- Vi aksepterer ikke rasisme!

Skriv ut Tips
Flere hundre trosset kulden og møtte onsdag ettermiddag opp på Youngstorget i Oslo og LOs mangfold-arrangement med fakler og fagforeningsfaner for å ta avstand fra rasisme.
Foto: Magne Svendsen

Markeringen på Youngstorget onsdag ettermiddag hadde temaet «Ja til mangfold - Nei til rasisme» og ble arrangert av LO. Arrangementet var startskuddet for et langvarig arbeid på arbeidsplassene mot rasisme og intoleranse.

– Terrorhandlingene 22. juli var et angrep på Norge. Det var et angrep på AUF og Arbeiderpartiet. Det var et angrep på arbeiderbevegelsens grunnverdier: Felleskap. Likhet og likstilling. Demokrati og politisk styring. Kamp mot rasisme og intoleranse. Kjære venner, la oss slå ring om disse verdiene, oppfordret Flåthen i appellen. Ham lovet at arbeiderbevegelsen skal kjempe mot rasisme – og for toleranse i et flerkulturelt samfunn.

– Vi i arbeiderbevegelsen brukte hele forrige århundre på å skape et mer likestilt, rettferdig og demokratisk samfunn. Og vi har ikke tenkt å legge oss på latsida nå heller. Vi vil ha et flerkulturelt samfunn. Det er en berikelse for Norge, sa Flåthen.

Også hovedverneombud i Posten Julia Banda Rasmussen, generalsekretær i AUF Tonje Brenna og faglig ungdomssekretær i LO Mandana Yousefi og leder i LO i Oslo Roy Pedersen holdt appeller med samme budskap.

Les hele appellen til LO-leder Roar Flåthen
Les hele saken i Fri Fagbevegelse