Landsorganisasjonen i Norge

Valg 2017
Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen på besøk hos Veidekke i Youngskvartalet under lanseringen av felles Faglipolitisk plattform. Foto: Ida Viksveen Larsen

Arbeid til alle - vår viktigste sak

- Vi må skape flere jobber og folk skal ha trygghet for jobb og i jobb. Den Fagligpolitiske plattformen er tuftet på nettopp dette, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. I dag lanserte LO og Arbeiderpartiet felles Fagligpolitisk plattform i forkant av høstens stortingsvalg.

Publisert 15.06.17 Av:

Sammen med Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre besøkte Hans-Christian Gabrielsen flere tillitsvalgte og arbeidsplasser i dag. En av dem var Veidekke i Youngskvartalet.

- LOs mer enn 900 000 er våre øyne og ører ute på arbeidsplassene. Og så er det vår oppgave, sammen med LO, å omforme deres erfaringer til konkret politikk. Politikk som kan sikre trygghet for arbeid og trygghet i arbeid, sa Jonas Gahr Støre under dagens lansering.

- Vi må gjøre det enkelt for de seriøse aktørene, slik som Veidekke, å vinne frem i anbudsprosessene. Omdømme og seriøsitet er helt avgjørende for å sikre fremtidig rekrutering til byggebransjen. Men hvis inntrykket folk sitter igjen med er at bransjen er preget av svart arbeid og arbeidslivskriminalitet, vil selvsagt ikke ungdom søke seg dit, sa Hans-Christian Gabrielsen.

- Da må det bli slutt på stillingsbenevnelser slik som "Fast ansatte uten lønn mellom oppdrag" og nulltimers kontrakter. Da må det ryddes opp i en lang rekke kritiske forhold i arbeidslivet for å sikre oss mot sosial dumping og forsikre oss om at norske lønns- og arbeidsforhold gjelder.

- Den fagligpolitiske plattformen svarer på LO-medlemmenes forventninger og den er forpliktene. 95 % av LO-medlemmene sier de skal bruke stemmeretten 11. september. Det håper jeg dere også gjør, lød oppfordringen fra LO-lederen.

Fagligpolitisk plattform

I høst er det stortingsvalg. Et viktig veivalg for Norge.

For LO og Arbeiderpartiet er arbeid til alle vår viktigste sak. Den største forskjellen i velstand og velferd går mellom dem som har og de som ikke har arbeid. Derfor er også trygghet for å få arbeid og trygghet når man er i arbeid, det viktigste for å redusere de sosiale og økonomiske forskjellene mellom folk.

I denne plattformen har vi har valgt ut noen av de sakene vi i LO og Arbeiderpartiet synes det er viktigst å gjøre noe med i Norge – og våre forslag til løsninger.

Last ned Fagligpolitisk plattform