Landsorganisasjonen i Norge

Fagopplæring

Yrkeskonkurranser som virkemiddel

Yrkeskonkurranser skaper økt motivasjon og kvalitet i opplæringen. Norge har et Yrkeslandslag i verdensklasse!

Visste du at-

-Norge har et eget landslag som deltar i Yrkes-EM og Yrkes-VM hvert år?

Siden 1991 har Norge deltatt i de internasjonale yrkesmesterskapene og tatt mange medaljer. Det norske Yrkeslandslager 2017 består av 20 unge dyktige fagutøvere
under 23 år. De har kvalifisert seg gjennom Yrkes- NM og skal delta i 18 fag. Yrkes-VM 2017 arrangeres i Abu Dhabi i oktober i år med ca. 1.400 deltakere fra hele
verden.

-det hvert annet år arrangeres Yrkes-NM i ca. 30 yrkesfag?

I Yrkes-NM deltar unge fagutøvere som har kvalifisert seg gjennom lokale og regionale yrkeskonkurranser. WorldSkills Norway og bransje- og fagforbund står bak arrangementet, i samarbeid med fylkeskommune. Det er først og fremst lærlinger som deltar i Yrkes-NM, ca. 350 deltakere. Yrkes-NM (i sin nåværende form) ble første
gang arrangert i 2006.

-det arrangeres skolemesterskap og Skole-NM i ca. 25 yrkesfag?

Skolemesterskapene arrangeres i alle fylkene og danner bakgrunn for kvalifisering til Skole-NM. Skolemesterskapene er for elever i yrkesfaglige studieretninger i
videregående skole. Skole-NM ble første gang arrangert i 2017, som et samarbeid mellom WorldSkills Norway og alle fylkeskommunene i landet, og med støtte fra
Kunnskapdepartementet. 240 elever deltok i mesterskapet.

Planlagte arrangement:
- Yrkes-VM 2017: 15.- 18. oktober Abu Dhabi
- Skole-NM 2018: Uke 15 2018
- Yrkes-EM 2018: 26. - 30. september 2018 Budapest
- Yrkes-NM 2018: oktober 2018
- Yrkes-VM 2019: oktober 2019 Russland
- Yrkes-EM 2020: 16. - 20. september, Østerrike

Last ned brosjyre

Vil du vite mer? Sjekk www.worldskills.no

Flere aktuelle saker

Se alle artikler