Landsorganisasjonen i Norge

Fagskole
Foto: Torgny Hasås

Gode nyheter for fagskolene

Da LO, Arbeiderpartiet og AOF inviterte kunnskapsministeren til fagskoleseminar i Folkets Hus, vanket det godord om stortingsmeldingen «Fagfolk for fremtiden» som ble lagt fram før jul.

LOs nestleder Tor-Arne Solbakken var ikke overrasket over at Torbjørn Røe Isaksen fikk gode tilbakemeldinger fra seminarets deltakere:

- Nei, for det første er det en veldig god melding. Den utgjør et løft for fagskolene som er en del av et yrkesfagløft. Vi har lagt vekt på å være konkrete, at det ikke skal være «Goddagmann økseskaft» eller «God jul og godt nyttår», men konkrete tiltak.

Les hele saken hos Fri Fagbevegelse!

Fagskolene skal forbli fagskoler

I innlegget sitt la kunnskapsministeren vekt på at fagskolene skal forbli fagskoler og ikke være en del av høyskolesystemet. Dette vil gi studentene rettigheter på samme måte som andre studenter, og i tillegg vil poeng opptjent på fagskolene være studiepoeng som skal kunne gi overgang til høyskoler for de som ønsket det, skriver Fri Fagbevegelse.

LO: Fremtidens fagarbeidere - ny stortingsmelding

Flere aktuelle saker