Landsorganisasjonen i Norge

Modellene bak Den norske modellen

- SSB-ledelsens hastverk med å omorganisere kan svekke modellene for offentlige budsjetter, politikk og lønnsdannelse for alltid, skriver sjeføkonom i LO Roger Bjørnstad i felles kronikk med Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio, Grethe Lunde, samfunnøkonom i Akademikerne og Helle Stensbak, sjeføkonom i YS.

Publisert 20.04.17 Av:

Kronikken sto på trykk i Aftenposten 20. april.

Modellene bak Den norske modellen

Norge kåres stadig til et av verdens beste land å bo i, og har et sammensatt maskineri av samfunnsinstitusjoner som bidrar, enkeltvis og sammen, til dette. Du har kanskje ikke tenkt det før, men Statistisk sentralbyrå (SSB) er en slik institusjon. Mer om det nedenfor. Finansdepartementet har nylig nedsatt et statistikklovutvalg som skal tenke igjennom hva vi som samfunn ønsker av SSB, og foreslå en ny lov som imøtekommer dette.

Nå vil ledelsen i SSB omorganisere forskningsavdelingen med sentrale funksjoner, og de vil gjøre det raskt, både før og utenom lovprosessen. Vi har forstått at vedtak kan skje allerede i styremøte i SSB den 25. april.

Les kronikken i sin helhet

Flere aktuelle saker

Se alle artikler