Landsorganisasjonen i Norge

Handle hvitt

De fleste i Norge sier at de ikke handler svart. Dette er svært positivt – og viser at folk i Norge ønsker å bidra til fellesskapet. Unnasluntrerne er i solid mindretall både på kunde- og tilbydersiden.

9 av 10 bedriftsledere sier at de ikke aksepterer skatte- og avgiftsunndragelser. Det viser undersøkelser Samarbeidet mot svart økonomi (SMSØ) og Skatteetaten har gjort over en årrekke.

Et seriøst næringsliv uten svart arbeid gir trygghet i form av rettigheter for både forbrukerne og til de som jobber i bedriftene. Et seriøst næringsliv gir trygghet i form av rettferdig konkurranse. Det gir trygghet i form av penger til felleskassa som skaper den velferden som vi er så stolte av at vi blir kåret til verdens lykkeligste land.

I år kommer vel 377 milliarder kroner av statens inntekter fra skatt og trygdeavgift vi alle betaler via den årlige skattemeldingen i følge statsbudsjettet. Dette er nesten en tredel av statens inntekter. Uten disse inntektene kunne staten ikke finansiere sykehus med fødestuer, barnehager, skoler, universiteter, infrastruktur som veier og jernbane, sykehus og sykehjem. Kort sagt, det ville blitt svært ugreit å bo i Norge uten dette spleiselaget.

Les mer om hvordan du enkelt kan handle hvitt på www.handlehvitt.no

Flere aktuelle saker

Se alle artikler