Landsorganisasjonen i Norge

Foto: Trond Isaksen

De siste tallene for arbeidsløsheten

Både antallet helt arbeidsløse og bruttoarbeidsløsheten gikk ned fra mars til april i år (sesongjusterte tall). Det var imidlertid en økning i antallet personer som har vært arbeidsløse i mer enn ett år, sammenlignet med samme tid i fjor, ifølge NAV.

Ved utgangen av april 2017 var 78 200 personer registrert som helt arbeidsløse hos NAV, 7 300 færre enn på samme tid i fjor. Arbeidsløsheten er dermed 2,8 pst. av arbeidsstyrken, ned fra 3,1 pst. i april i fjor. Summen av helt arbeidsløse og arbeidssøkere på tiltak er nå 100 500 personer. Dette er en nedgang på 4 000 siste året. Målt som andel av arbeidsstyrken er bruttoarbeidsløsheten 3,6 pst., mot 3,8 i april i fjor.

Antallet helt arbeidsløse gikk ned eller var uendret fra ett år tidligere i alle yrkesgrupper unntatt ledere (opp 9 prosent). I april var arbeidsløsheten høyest innen bygg og anlegg og industriarbeid, med henholdsvis 5,0 og 4,6 pst. Den var lavest innen undervisningsyrker med 0,7 pst. Antall helt arbeidsløse som har vært arbeidssøkere i over ett år økte med 2 000 fra april i fjor til april i år.

Les Samfunnsnotat fra LO her

Flere aktuelle saker