Landsorganisasjonen i Norge

Likestilling
LOs nestleder støtter kampanjen #HeForShe. Bidra i kampen for full likestilling mellom kvinner og menn, oppfordrer Gabrielsen.

Støtter #HeForShe

-FN og UN Women har lansert kampanjen #HeForShe og jeg støtter den helhjertet. Så klart menn må bidra i likestillingskampen, sier LOs nestleder og nestleder i WorldSkillsNorway Hans-Christian Gabrielsen.

I år er temaet for #HeForShe-kampanjen utradisjonelle yrkesvalg. Målet er å få flere til å ta et yrkesvalg som er kjønnsutradisjonelt.

- Norge har et kjønnsdelte arbeidsmarked. Allerede på videregående skole ser vi hvordan noen linjer er svært jentedominert,  mens andre er nesten rene guttelinjer. Det er en utfordring vi må ta tak i.

- I oktober i fjor var jeg til stede under NM i yrkesfag og ble mektig imponert over blant annet jentene som konkurrerte i tømrerfaget og automatisering. Dette er fag med stor overvekt av gutter, men disse jentene sto virkelig ikke tilbake for sine mannlige kolleger. Gøy og inspirerende å se, sier Hans-Christian Gabrielsen.

Intervju med deltakere i NM i yrkesfag (tømrer)

Intervju med deltakere i NM i yrkesfag (automatisering)

Kort om kampanjen

#HeforShe ble lansert i september 2014, av UN Womens Executive Director Phumzile Mlambo-Ngcuka sammen med FNs Generalsekretær Ban-Ki-moon og Goodwill ambassadør for kampanjen Emma Watson. Fra den ble lansert til nå har hundretusen av menn fra hele verden tilsluttet seg kampanjen. Kampanjen skal være en solidaritetsbevegelse for likestilling for å engasjere menn og gutter til å opptre som endringsagenter.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler