Landsorganisasjonen i Norge

Foto: Olav Andresen

Viktige valg i Europa i 2017

Publisert 14.02.17 Av:

I 2017 gjennomføres det valg i flere store og viktige land i EU. Blant annet i Frankrike, Tyskland og Nederland. Fokuset på disse har økt etter spekulasjoner om russisk innblanding i den amerikanske valgkampen. Frykten er at Russland skal utøve innflytelse i Europa for å styrke de EU-skeptiske og høyreekstreme partiene. Den russiske presidenten har også uttalt at det er ønskelig med et svekket EU. Dette kommer samtidig med at den nye amerikanske presidenten ser for seg at EU mer eller mindre grad vil gå i oppløsning. Frykten er størst med tanke på Frankrike hvor Front Nasjonal gjør det godt på meningsmålingene. En valgseier for Front Nasjonal vil, i følge partiets leder Marine Le Pen, føre til en folkeavstemming om EU-medlemskap senest 6 måneder etter valget.

Flere av de høyreekstreme partiene i Europa gjør det godt på meningsmålinger. Tradisjonelt har disse partiene hatt problemer med å samarbeide. Dette ser ut til å endres sakte, men sikkert. Blant annet har Frihetspartiet i Nederland og Front Nasjonal i Frankrike tatt flere grep for å styrke samarbeidet mellom disse partiene på europeisk nivå. I januar 2017 ble det avholdt en konferanse i Tyskland etter initiativ fra Alternativ for Tyskland hvor mange av de høyreekstreme partiene i Europa møttes. Konferansen skapte kontroverser da arrangøren ikke ønsket å gi mediene innpass. En holdning til mediene som ser ut til å styrke seg også i Europa i tråd med Donald Trump sine angrep på amerikanske medier.

I Frankrike gjennomføres 1. runde i presidentvalget 23. april, 2. runde 7. mai og parlamentsvalget gjennomføres 11. – 18. juni. I Tyskland er det valg av ny president 12. februar. Valg til nytt parlament er ikke fastsatt, men må gjennomføres senest 22. oktober. I Nederland gjennomføres det parlamentsvalg 15. mars.

Av andre europeiske valg i 2017 kan det nevnes parlamentsvalg i Tsjekkia, presidentvalg i Ungarn og presidentvalg i Slovenia.

Frankrike

Den sittende presidenten Francois Hollande trakk sitt kandidatur 1. desember 2016. Det skjedde etter en lengre periode med historisk lav oppslutning om Hollande. Sosialistpartiet nominerte Benoit Hamon som kandidat den 29. januar 2017. Han slo Manuel Valls med 58 mot 41 prosent i nominasjonsvalget. Hamon er kjent for å være politisk plassert på partiets venstreside. Mange i sosialistpartiet frykter at Hamon vil føre til at velgerne i stedet foretrekker den uavhengige kandidaten Emmanuel Macron. På meningsmålinger får Hamon mellom 7 og 9 prosent oppslutning og er dermed på femteplass og langt unna en andre runde i presidentvalget.

Det er få som har tro på at Sosialistpartiet vil vinne presidentvalget. Dermed er døren allerede åpen for at Marine Le Pen fra Front Nasjonal blir med til 2. runde i presidentvalget. 2. runde avholdes hvis det ikke er en klar vinner i 1. runde. På meningsmålinger gjør også Emmanuel Macron, fra den nye organisasjonen "En Marche", det godt og kan således være med på å sikre en større spredning som igjen fører til to runder med valg.

Meningsmålinger har vist at flere av de mest aktuelle kandidatene fra det Republikanske partiet ville ha slått Le Pen i 2. runde. Med unntak av Alain Juppe som ville ha slått Le Pen i 1. runde. Nå har Republikanerne valgt Francois Fillon som kandidat. Om dette påvirker utfallet er vanskelig å spå. Han er derimot kjent for å være plassert langt til høyre i partiet. For det første vil han mest sannsynlig kunne "konkurrere" med Le Pen i spørsmål om migrasjon og innvandring. For det andre, og kanskje viktigere, er at det åpner et rom for Le Pen i sosiale spørsmål hvor hun i mye større grad kan lokke til seg arbeiderklassestemmer. Fillon er for tiden i hardt vær grunnet anklager om misbruk av offentlige midler. Det er stadig sterkere krav om at han skal trekke sitt kandidatur, men så langt har han holdt stand.

Presidentvalget 2012 i Frankrike

Kandidat

1. Runde
 2. runde

Francois Hollande

Sosialistpartiet

28.63 %

51.64 %

Nicolas Sarkozy

Republikanerne

27.18 %

48.36 %

Marine Le Pen

Front Nasjonal

17.90 %

I følge meningsmåling gjennomført av Ifop-Fiducial i februar 2017 har Marine Le Pen 26 prosent, Francois Fillon 17.5 prosent og Emmanuel Macron 20.5 prosent oppslutning. Det er oppsiktsvekkende at den uavhengige kandidaten Macron gjør det så bra, men det kan antagelig tilskrives utfordringene både sosialistene og republikanerne sliter med i disse dager.

Tyskland

Valg til president i Tyskland gjennomføres i det som kalles for "Federal Convention". Dette er en forsamling som består av alle medlemmene av parlamentet (Bundestag) og et likt antall valgrepresentanter fra alle de 16 delstatsparlamentene.

Den sittende presidenten Joachim Gauck, uavhengig kandidat, ga beskjed allerede 06. juni 2016 at han stilte til gjenvalg. Sosialdemokratene, med støtte fra CDU/CSU (regjeringspartiene), har lansert sittende utenriksminister Frank-Walter Steinmeier som kandidat. Alternativ for Tyskland (AfD) har lansert tidligere finansminister i Frankfurt Albrecht Glaser.

Med dagens sammensetning i det "Federal Convention" var det liten tvil om at Steinmeier med støtte fra Sosialdemokratene og regjeringspartiene skulle bli valgt. Det kreves flertall (minst 631 stemmer) for å bli valgt. Samlet hadde disse partiene over 920 stemmer og Steinmeier ble som forventet valgt til den høyst seremonielle posten 12. februar.

Sammensetningen av "Federal Convention" 2017

Antall representanter*

Prosent

CDU/CSU

541

43.0

Sosialdemokratene

386

30.7

De Grønne

145

11.5

Venstre

94

7.5

Alternativ for Tyskland

35

22.8

*Både medlemmer av parlamentet og representanter fra de 16 delstatsparlamentene

Valg til parlamentet (Bundestag) er ikke fastsatt, men kan tidligst avholdes 27. august og senest 22. oktober. De seneste valgene har vært avholdt sent i september. Angela Merkels oppslutning har vært dalende i en tid etter at den såkalte "åpne dører" politikken har startet å jobbe mot henne. Spesielt har Alternativ for Tyskland (AfD) gjort det bra i enkelte lokalvalg. I 2016 i delstaten Sachsen-Anhalt fikk AfD 24 prosent oppslutning mens CDU fikk knappe 30 prosent. SPD ble nesten halvert og endte opp med 10.6 prosent. På nasjonalt nivå har SPD økt oppslutning, noe som skyldes at Martin Schultz er tilbake i nasjonalpolitikken og har stjålet ”stemmer” fra Angela Merkel.

De største partiene i parlamentsvalget 2017

Meningsmåling*

CDU – Kristendemokratene

Angela Merkel

SPD – Sosialdemokratene

Sigmar Gabriel

Venstre

Katja Kipping/Bernd Riexinger

De Grønne

Cem Øzdemir/Simone Peter

CSU – Kristendemokratene

Horst Seehofer

FDP – Fridemokratene

Christian Lindner

AfD – Alternativ for Tyskland

Frauke Petry

*Meningsmåling gjennomført av INSA pr. 16. januar 2017.

Nederland

Parlamentsvalget gjennomføres 15. mars og alle 150 seter skal velges. I dag er Mark Rutte fra Folkepartiet for Frihet og Demokrati statsminister. Hans første regjering baserte seg på et parlamentarisk flertall som besto av støtte fra det høyreekstreme Frihetspartiet. Frihetspartiet motsatte seg budsjettkutt og det ble gjennomført nyvalg i 2012. Noe som resulterte at Rutte beholdt posisjonen som største parti og inngikk et samarbeid med Arbeiderpartiet for å sikre flertall i parlamentet. Dette har Arbeiderpartiet betalt for i ettertid gjennom redusert oppslutning.

De største partiene i Nederland i dagens parlament og antall representanter i parlamentet

Representanter

VVD – Folkepartiet for Frihet og Demokrati

Mark Rutte