Landsorganisasjonen i Norge

Faglige rettigheter
Alberto Roman Acosta Gonzales var lokal fagforeningsleder for Sukkerarbeiderforbundet i Valle del Cauca distrikt.

Drap på fagforeningsleder

LO ber Utenriksdepartementet følge opp forholdene for faglige tillitsvalgte i Colombia.

Den lokale fagforeningslederen Alberto Roman Acosta Gonzales ble brutalt skutt av en mann på motorsykkel drept mens han så sin sønn spille fotballkamp.

Sukkerarbeiderforbundet er medlem er medlem av landsorganisasjonen (Central Unitaria de Trabajadores de Colombia) som har vært sterk motstander av frihandelsavtalen mellom Colombia og USA.

Overgrep og drap på faglige tillitsvalgte har vært og er et alvorlig problem i Colombia. Drapet har ført til sterke protester fra den globale faglige organisasjonen, The International Union of Food, Agricultural, Hotel, Restaurant, Catering, Tobacco and Allied Workers' Associations (IUF).

LOs leder Hans-Christian Gabrielsen har på bakgrunn av hendelsen bedt Utenriksministeren om å følge opp den alvorlige situasjonen for faglige tillitsvalgte i Colombia. LOs leder har på bakgrunn av drapet bedt colombianske myndigheter sikre og beskytte retten til til fri organisering i tråd med internasjonale forpliktelser.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler