Landsorganisasjonen i Norge

Arbeidstid

– Tvinger frem søndagsåpne barnehager

- Hvis et borgerlig flertall tvinger gjennom søndagsåpne butikker, vil vi fort få krav om søndagsåpen barnehage og SFO, sier LO-leder Gerd Kristiansen,

Les flere nyheter om lokalvalget på "Kommuner som stiller opp"

En gjennomgang Naturvernforbundet har gjort av høringsrunden om søndagsåpne butikker så langt, viser massiv motstand.

– Dette er ikke en utvikling vi ønsker, men om det å jobbe søndag blir regelen i stedet for unntaket, må man selvsagt legge til rette for dette, sier Kristiansen til VG

LO-lederen er temmelig sikker på at hvis man åpner for søndagsåpne butikker i noen kommuner, vil de fleste andre bli tvunget til å følge etter.

– Ja, det er naivt å tro noe annet. Jeg vil minne Venstre-lederen om at selv de minste justeringer innen dette området handler om titusenvis av arbeidsplasser. Konsekvensene er omfattende. Det vil medføre at nærmere en halv million norske arbeidstagere vil bli eksponert for søndagsarbeid, det vil si dobbelt så mange som i dag, sier hun:

Flere aktuelle saker

Se alle artikler