Landsorganisasjonen i Norge

Arbeidsmiljø
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, byrådsleder Raymond Johansen og finansbyråd Robert Steen etter lanseringen av Oslomodellen. Foto: Hege Nilsen Ahlquist

- Et seriøst arbeidsliv skal lønne seg

- I dag går byrådet i Oslo i front i kampen for et seriøst og anstendig arbeidsliv. Det sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen under lanseringen av Oslomodellen.

- Vi i LO får stadig meldinger om sosial dumping og annen form for kriminalitet i arbeidslivet fra hele landet. Og hver eneste dag etterlyser vi aktiv politikk. Det er ikke alle som lytter, for å si det slik. Det som skjer i Oslo i dag er derfor både gledelig og veldig viktig, konstaterer LO-lederen.

Oslomodellen – klare krav for et seriøst arbeidsliv

Oslo kommune kjøper varer og tjenester for 26 milliarder kroner, og er med det en av Norges største offentlige innkjøpere. Nå ønsker byrådet i Oslo å snu den negative utviklingen i deler av norsk arbeidsliv, med useriøse aktører, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid.

I følge byrådslederleder Raymond Johansen skal nye standardkontrakter hindre skatteunndragelser, utnytting av arbeidskraft og sikre bruk av lærlinger:

- Som en av landets største byggherrer vil vi bruke Oslomodellen til å snu utviklingen vi i dag ser i deler av arbeidslivet, særlig byggebransjen. Det skal igjen bli attraktivt å bli fagarbeider i bransjen, og da må vi som så stor bestiller i markedet sørge for skikkelige arbeidsvilkår og bekjempe arbeidslivskriminalitet.

Les mer om Oslomodellen her

I samsvar med LO-kongressens krav

- Politikken som nå leveres er helt i samsvar med det LO-kongressen vedtok om offentlige anskaffelser forrige uke. Dere leverer på krav om bruk av faste ansatte og krav om tarifflønn mellom oppdrag. Dette er ekstremt viktig for en rekke bransjer hvor innleie og midlertidige ansettelser har blitt hovedregelen.

Gabrielsen mener Oslomodellen viser at byrådet i Oslo lytter til de problemer vanlige folk i arbeidslivet rapporterer om.

- Dere leverer på krav til dokumentert fagutdanning og krav til økt bruk av lærlinger. Dere leverer på å begrense antall underleverandører ved anskaffelser og dere forbyr kontant betaling, krever sporbare transaksjoner og lønner alltid etter tariff.

Handlingsrom i EØS-avtaleverket

LO-leder Gabrielsen var klar på at Oslomodellen viser handlingsrommet i EØS-avtaleverket:

- Siden Oslo er en så stor kommune er dette en viktig hendelse i seg selv. Jeg tør likevel antyde at signaleffekten er like viktig. Det som gjøres her er å vise at det er handlingsrom i EØS-avtaleverket og at det med effektive grep kan kjempes en aktiv kamp mot useriøsitet og sosial dumping – i alle landets hjørner.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler