Univers

Se kongressen rigges

Her kan du se riggingen av kongressen som startet på kvelden fredag 5. mai fram til åpningen 8. mai klokken 11 – på 58 sekunder!

Tre på LO-Kongressen torsdag

Vi fortsetter å ta temperaturen på LO-Kongressen. Her er torsdagens tre utvalgte.

Maritim uttalelse

I dag vedtok LO-kongressen uttalelsen Maritim aktivitet – uten sosial dumping. Les uttalelsen i sin helhet her.

image description

Alt nytter, om man tar kampen

Når Finn-Erik Thoresen takker for seg som styreleder i Norsk Folkehjelp, er det blues, ungdommer og Palestina som leder an veien videre. Alt nytter, selv det bortimot umulige, mener veteranen med elleve LO-kongresser bak seg.

Tre på LO-kongressen tirsdag

Vi fortsetter å ta temperaturen på LO-Kongressen. Her er tirsdagens tre utvalgte.

Førstereis med lista høyt

Renate Swensen ser overraskende våken ut til og kun ha hatt et fåtall med timer søvn. Tirsdagens debatt varte til nærmere kvart på to, og hun åpner med å fortelle at hun startet dagen med fem kopper kaffe.

image description

Hva mener medlemmene er viktig?

- Vi er stolte over å presentere våre medlemmers krav til de politiske partiene, takker Gerd Kristiansen

image description

Et bidrag til en bedre verden

Ny bok fra Nina Hanssen tar for seg LOs engasjement utenfor egne landegrenser

Tre på LO-Kongressen mandag

Vi har tatt temperaturen på LO-Kongressen og snakket med tre forskjellige delegater.

image description

Sjekk ut vår nye rekrutteringsfilm!

Alle mennesker skal ha trygge jobber, gode arbeidsforhold og ikke minst innflytelse på egen jobbhverdag! I filmen "Rød knapp" forteller vi historien om å stå sammen på en litt annerledes måte.

image description

Utstilling om 8-timersdagen, kampen for rettigheter og samholdet i arbeiderbevegelsen.

Denne utstillingen er laget på bestilling fra LO i anledning LO-kongressen 2017 og vises i . Utstillingen er et resultat av et samarbeid mellom Norsk Industriarbeidermuseum og Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Utstillingen viser faner, historiske fotografier og glasskunst av kunstner Aino Jensen. Norsk industriarbeidermuseum og Aino Jensen kommer til utstillingen i foajeen Folkets Hus torsdag 11 mai kl. 14. Velkommen til å slå av en prat om utstillingen.

image description

Det er første dag av LO-kongressen, og det er også frigjøringsdagen idag.

Det legges ned krans ved Folkets Hus på minnesmerket til alle de kvinner og menn i bevegelsen som ga sitt liv i frihetskampen. La oss huske dem, og alle norske veteraner, når mørke krefter igjen vil marsjere i gatene våre.

Arbeiderbevegelsens historie

LO, Res Publica og Tankesmien Agenda inviterer til boklansering av "De lange linjer – Arbeiderbevegelsens historie" av Trond Gram og Ole Martin Rønning.

Velkommen til konsert!

Alle LO-medlemmer er velkomne til å delta på konsert med Trond Ytterbø og Resiliens på Oslo Kongressenter mandag 8. mai kl. 17.30.

image description

Lære for livet – lære for arbeidslivet

Læring er viktig for den enkelte. Læring er viktig for samfunnet. Læring skjer på skolen og i andre utdanningsinstitusjoner. Men læringen skjer i økende grad også på andre arenaer, særlig i arbeidslivet. I et splitter nytt hefte om kompetanse ser vi nærmere på behovet for, og betydningen av kompetanse i fremtidens arbeidsliv.

Presseseminar LO-kongressen 2017

Det vises til tidligere utsendt presseinvitasjon til LO-kongressen 2017. Her varslet vi at vi ville komme tilbake med invitasjon til et presseseminar i forkant av kongressen som holdes 8. - 12. mai. Vi inviterer til et slik seminar torsdag 4. mai kl. 11.00 – 13.00.

De lange linjer

Trond Gram og Ole Martin Rønning har gitt ut boka "De lange linjer - Arbeiderbevegelsens historie" Her er en smakebit og et bokutdrag.

98 775 deltok i medlemsdebatten

Nærmere 100 000 deltok i LOs medlemsdebatt! Her kan du se resultatene.

Fagligpolitisk uttalelse

- Stortingsvalget 11. september blir svært viktig for LOs medlemmer. I snart 4 år har vi hatt det mest høyreorienterte stortingsflertallet og regjering i nyere tid.

Politiske uttalelser

I tillegg til LOs handlingsprogram skal LO-kongressen vedta en rekke uttalelser. I sekretariatets innstilling til uttalelser blir alt fra tariffpolitikk, internasjonal solidaritet og samferdselspolitikk tatt opp.

Velkommen til LO-kongress!

8-12. mai samles 315 delegater fra LO, landets største arbeidstakerorganisasjon, til kongress i Oslo. Kongressen strømmes direkte her på nettsiden, følg programmet under

image description

Bredt og variert kulturprogram gjennom uka

Det hele startet med et marsjerende kor med musikken fra Les Misérables på nynorsk, dans, lysshow, sang og video! Det var ingen tvil om at LOs 34. kongress var åpnet.