LOs hederspris til Yngve Hågensen

LOs hederspris tildelt Yngve Hågensen

LOs hederspris ble i dag tildelt tidligere LO-leder Yngve Hågensen - under åpningen av LOs 34. ordinære kongress.

- Ingen fortjener LOs hederspris mer enn deg, sa LO-leder Gerd Kristiansen. -Du får prisen i dypeste respekt for alt du har gjort gjennom et langt liv i den faglige og politiske arbeiderbevegelsen.

Yngve Hågensen, som var LO-leder i perioden 1989 til 2001, er fortsatt den mest etterspurte taleren i bevegelsen, ifølge Kristiansen.

- Ikke minst ungdommen vil møte deg. For å lære. Du nyter stor respekt i hele det norske samfunn. Hos politikere og arbeidsgiverne, i næringslivet. I alle lag over hele landet. Solidaritetsalternativet som løftet landet ut av massearbeidsledighet vil alltid være forbundet med ditt navn.

LOs hederspris deles ut bare en gang hvert 4. år på LOs ordinære kongresser. Prisen er på kr 100 000, og tildeles personer, grupper, organisasjoner eller institusjoner i arbeiderbevegelsen eller som står arbeiderbevegelsen nær, og som har gjort en jobb for å fremme bevegelsens kultur, verdier og samfunnssyn.