- Vi trenger deres støtte

23 dager ut i sultestreiken blant palestinske fanger i israelske fengsler ber leder av PGFTU, Shaher Saed, LO-kongressen og norske myndigheter om hjelp og støtte.

- Palestinerne er et folk og et land som trenger solidaritet fra sine venner – nå! Av de tusener palestinere som sitter i israelske fengsler, er det hundrevis av arbeidere, våre kamerater. De har ingen andre muligheter enn sultestreik. Nå har de blikket vendt mot det internasjonale samfunnet og mot dere. La oss sammen gi dem vår fulle støtte, de trenger det, understreker Saed i sin hilsen til kongressen.

- I ti år har Gaza-stripen vært underlagt blokade, og i samme tidsrom har befolkningen vært utsatt for fire kriger. 80 prosent av den palestinske befolkningen er avhengige av hjelp utenfra for å klare seg i dagliglivet, påpeker Saed.

- De har ikke et sted å bo, de har ikke mat, de har ikke vanlige ting som gjør at man klarer seg i dagliglivet. Verksteder, industri og arbeidsplasser har forsvunnet etter krigene. Jeg ber dere om å be myndighetene hjelpe folk i Gaza å heve blokaden, sier Saed.

Han understreker at å gi opp ikke er et alternativ,  men at palestinerne nå trenger hjelp og støtte.

- Vi kommer ikke til å stoppe vårt arbeid og kampen for våre rettigheter og arbeidernes rettigheter. Hjelp oss å arbeide videre. Så lenge vi er under okkupasjon, blir det ikke et normalt dagligliv og rettferdighet i Palestina. Okkupasjonen kommer ikke til å vare evig, fastslår PGFTU-lederen.