Høydepunkter

image description

- Kan ikke friskmelde det norske arbeidsmarkedet

- Vi kommer aldri til å holde kjeft når 124.000 mennesker står uten arbeid, slo nyvalgt LO-leder Hans-Christian Gabrielsen fast på LO-kongressens siste dag.

Uttalelse Palestina

LO-kongressen har idag vedtatt uttalelse om Palestina

Internasjonal uttalelse

LO Kongressen har idag vedtatt internasjonal uttalelse:

Uttalelse om samferdsel

LO-kongressen har idag vedtatt uttalelse om samferdsel

image description

Uttalelse En sterk offentlig sektor i hele landet

LO-kongressen har idag vedtatt uttalelsen "Uttalelse En sterk offentlig sektor i hele landet."

Pensjonspolitisk uttalelse

LO-Kongressen har idag vedtatt pensjonspolitisk uttalelse

Tariffpolitisk uttalelse

LO-Kongressen har idag vedtatt tariffpolitisk uttalelse

Næringsplitisk uttalelse

LO-Kongressen vedtok idag næringspolitisk uttalelse.

LOs kulturpris til Arbeidernes historielag i Rogaland

-Å samle inn og skrive historien vår er viktig. Ikke bare historien til konger, politikere og direktører, men om arbeidsplassene, lokalsamfunnene, hvordan folk levde, hva de spiste, hvordan ungene hadde det på skolen – kort sagt en beskrivelse av utviklingen i det norske samfunnet, sa LO-sekretær Renee Rasmussen da hun delte ut prisen.

Redaksjonskomiteenes innstillinger

Her finner du redaksjonskomiteenes innstillinger til nytt handlingsprogram, samt LOs egen organisasjon og vedtekter.

LOs ledelse valgt på LO-kongressen

Dette er de åtte tillitsvalgte som skal styre LO de neste fire årene. Hans-Christian Gabrielsen er ny LO-leder.

Hans-Christian Gabrielsen innstilt som ny LO-leder

Hans-Christian Gabrielsen er innstilt som ny leder for LO. Her kan du lese hele hele valgkomiteens innstilling.

Oppfølging av LOs medlemsdebatt

LO-kongressen vedtok følgende onsdag 10. mai.

Trygge jobber – nytt flertall

LO-kongressen vedtok i dag fagligpolitisk uttalelse og bevilgninger til de politiske partiene.

image description

- I disse dager skriver vi vår historie

- De vedtakene vi gjør her, de kompromissene vi lander, får ekte konsekvenser for ekte mennesker, sa Gerd Kristiansen da hun innledet om den faglige situasjonen.

– ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven

På LO-kongressen i dag sa Jonas Gahr Støre at grunnleggende arbeidstakerrettigheter må tas inn i Menneskerettsloven, og gis forrang dersom rettighetene kommer i konflikt med andre hensyn.

image description

- Vår felles oppgave er klar

- Trygghet for arbeid og trygghet i arbeid utfrordres i hele vår verden. Også i Norge. Det sa Jonas Gahr Støre til LO-kongressen.

-Mulighetene våre er fantastiske

-Vi skal fortsette å bygge organisasjonen, sa Terje Olsson. –Og vi skal fortsette å bygge dette landet. Jeg er stolt over det vi har fått til. Mulighetene våre er fantastiske! Dette sa LO-sekretær Terje Olsson som avslutning på sitt innlegg om LOs organisasjon.

Bevilgninger

Kongressen vedtok følgende bevilgninger under møtet natt til onsdag.

En rørt Kadra Yusuf mottok LOs likestillingspris 2017

- Vi har i år en særdeles verdig vinner av LOs likestillingspris. Til en som har gått foran, og som stadig står i kampen. Som våger å være kontroversiell. Som er særdeles modig. Det er en stor ære og glede for meg å gi LOs likestillingspris 2017 til Kadra Yusuf, sa en stolt Are Tomasgard

– Arbeid, kompetanse og organisering

Norge må følge kompetansesporet, ikke lavlønnssporet, for å møte de utfordringene arbeidslivet står overfor. Det vektla Hans-Christian Gabrielsen og Peggy Hessen Følsvik de de la fram forslaget til LOs handlingsprogram i dag.

- Vi trenger deres støtte

23 dager ut i sultestreiken blant palestinske fanger i israelske fengsler ber leder av PGFTU, Shaher Saed, LO-kongressen og norske myndigheter om hjelp og støtte.

image description

- Det er tid for forandring nå!

Tradisjonen tro hilste SV-leder Audun Lysbakken LO-kongressen. - Det er noen uenigheter og dere vet hvor SV står. Men aller viktigst er det som forener oss.

image description

LO-leiaren med tydeleg kritikk av regjeringa

Gerd Kristiansen seier det enkelt: -Regelen i norsk arbeidsliv skal vere faste tilsetjingar.

image description

LO-lederen i Sverige med klar oppfordring til nordmenn

Norge og Sverige har mye til felles, såpass mye at det ville vært feil å ikke se over grensene for å lære av hverandre mente den svenske LO-lederen Karl-Petter Thorwaldsson. - Sett fart, bytt regjering! Det er på høy tid også i Norge!

LOs hederspris tildelt Yngve Hågensen

LOs hederspris ble i dag tildelt tidligere LO-leder Yngve Hågensen - under åpningen av LOs 34. ordinære kongress.

Åpning av LO-kongressen

- De store pengene i Norge i dag brukes på i gi gull til de som allerede har gull - og gråstein til vanlige arbeidsfolk. LO-lederen var tydelig i sin åpningstale.

Fagligpolitisk debatt

Onsdag 10. mai braker det løs med fagligpolitisk debatt på LO-kongressen. LO-leder Gerd Kristiansen og Arbeiderpartiets leder byr opp til fagligpoltisk debatt på kongressens tredje dag.