LOs luftfartskonferanse

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

LOs luftfartskonferanse

LOs konferanse for ansatte i luftfarten.

Fremtidens luftfart

Hvordan vil luftfartene bli preget av klimautfordringene og EU/EØS harmonisering generelt? Hva skal til og hva kan vi gjøre for at luftfarten i Norge er bærekraftig både finansielt, geografisk, sosialt og klimamessig.

Konferansen er gratis.

Program

09:00–09:30 Norsk luftfartspolitikk – det store bildet
Peggy Hessen Følsvik (LO-leder) Sissel M. Skoghaug (leder av LO Luftfart), Jon-Ivar Nygård (samferdselsminister)

09:30–10:40 Det nye klima samarbeidet i luftfarten
LO og NHO har fått gjennomslag for et regjeringsledet trepartssamarbeid for klimaomstilling i luftfarten; «Samarbeidsforum for fremtidens luftfart» som ledes av Samferdselsdepartementet.

10.40–11.20 Pause

11:20–11:50 Det nye Ground handling direktivet
Et nytt Ground Handling direktiv forventes å bli implementert i EU/EØS området om kort tid. Dette innebærer blant annet at Luftfartstilsynet overtar tilsynsansvaret. Hva er status, hva er fordelene og hva er utfordringene?

11:50–12:10 Priskutt på FOT rutene – gladsaken som endte i sinne
Regjeringen har økt tilskuddet til FOT rutene med ca 1 milliard, men resultatet oppfattes som om tilbudet er dårligere nå enn før. Hva er problemet, hva kan gjøres og hva kan Widerøe gjøre innenfor kontrakten?

12:10–13:00 Lunsj

13:00–13:40 Fremtidens Avinor
Avinor står overfor store endringer i årene fremover. Kostnadsøkning, klimagass reduksjon, store prosjekter, digitalisering og kostnadsfokus kan resultere i øket risiko og utfordringer ift sosial bærekraft. Hvordan vil Avinor sørge for at driften av deres tjenester ikke blir skadelidende? Hva tenker arbeidstagerne?

13:40–14:15 Ulykkene og nye helikoptertyper på norsk sokkel
LOs helikopterutvalg jobber med å påvirke til sikre helikopteroperasjoner offshore, på land og militært. Denne sesjonen vil starte med en gjennomgang av «Sotra» ulykken for deretter å gi en oversikt over de nye helikoptertypene (Bell 525, Leonardo 139 og 189) som kommer på norsk sokkel. Herunder utfordringer og konsekvenser.

14:15–14:25 Pause

14:25–15:10 Endelig en robust luftambulansetjeneste uten anbud?
Regjeringen åpner nå for en direktetildeling av operatøransvaret for ambulansehelikoptertjenesten til Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA). Men er også åpen for en mulig direktetildeling av operatøransvaret for ambulanseflyene, og vil vurdere dette på bakgrunn av erfaringene med en eventuell direktetildeling av ambulansehelikoptertjenesten.

Kalender