Landsorganisasjonen i Norge

Sommerpatruljen

Sommerpatruljen er i gang

I over 30 år har LOs sommerpatrulje sørget for at unge i sommerjobb har det bra og at de kjenner til sine rettigheter. I disse dager ruller patruljen ut på veiene over hele landet.

Publisert 27.06.16 Av:

LOs sommerpatrulje gjennomfører flere arbeidsplassbesøk for hvert år som går, og stadig flere henvender seg via telefon, epost eller sosiale medier.

- Det er tydelig at Sommerpatruljen utgjør en viktig rolle og at et trygt arbeidsliv ikke er noe man kan ta for gitt. Ungdom kan være en særlig utsatt gruppe, det er viktig å gi dem en god opplevelse i deres første møte med arbeidslivet, sier LOs ungdomsrådgiver Pål Henriksen Spjelkavik.

Ta kontakt!
Er du usikker på om du får nok lønn i sommerjobben din eller har du ikke signert arbeidskontrakt? Kanskje du har tips til steder Sommerpatruljen burde besøke? Ring Sommerpatruljen på 810 01 999 eller send sms med kodeord SP <din melding> til 2030.

Får ikke jobb som lovet
LOs sommerpatruljetelefon har vært åpen i én uke, og kan allerede rapportere om en økende tendens til at unge blir lovet sommerjobb, men at arbeidsgiveren ikke holder det som loves.

- Dette viser hvor viktig det er å signere kontrakt så tidlig som mulig, konstanterer Spjelkavik. - Rot med ansettelser er fryktelig trist for dem det gjelder, dette er ungdommer som har satt av hele sommeren til jobb og som ikke nødvendigvis har et alternativ. Alle må sørge for å ha skriftelig arbeidskontrakt!

Flere aktuelle saker

Se alle artikler