Landsorganisasjonen i Norge

Ung i LO
Gulvlegger Mikael Stark i aksjon under Euroskills 2016.

Organisert fagarbeider

Mikael Stark skulle ta medalje i gulvleggerfaget under Yrkes-EM i Gøteborg, men skjebnen ville det annerledes. På andre konkurransedag kuttet han fingeren og fikk konkurranseforbud av legen. - Det er forferdelig kjedelig og jeg skulle gjerne gjennomført konkurransen, men slik gikk det dessverre ikke denne gangen.

Stark er organisert i Fellesforbundet og på spørsmålet om hvorfor han er fagorganisert svarer han

- Denne hendelsen viser jo betydningen av sikkerhet på arbeidsplassen. Fagbevegelsen har alltid jobbet for at arbeidsgivere skal ta HMS-arbeidet på alvor og være sitt ansvar bevisst.

- I tillegg er det godt med et felleskap i ryggen på arbeidsplassen. Jeg jobber i en liten bedrift, men mange av oss er organiserte. Det gir oss innflytelse over egne lønns- og arbeidsforhold, noe vi selvsagt ikke ville vært for uten, sier Mikael Stark.

Selv om Mikael dessverre ikke får gjennomført sin del av konkurransen skal han være med å heie frem resten av det norske yrkeslandslaget. I dag er siste konkurransedag og i morgen er det duket for en storslagen medaljeseremoni.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler