Landsorganisasjonen i Norge

Aktiviteter
LO-lederen spilte trommer under åpningskonserten på årets bluesfestival på Notodden Foto: Trond Gram

Notodden Blues Festival feirer 30 år

I går startet bluesfestivalen på Notodden. LO er hovedsamarbeidspartner med festivalen som i år arrangeres for 30. gang.

I går gikk startskuddet for årets festival på Notodden. Statsminister Erna Solberg åpnet gildet, mens LO-leder Hans-Christian Gabrielsen spilte trommer på åpningskonserten.

LO har i en årrekke samarbeidet med festivalen.

Bluesfestivalen 30 år
Festivalen feirer i år 30-årsjubileum og er i dag en av Europas største og viktigste møteplass for bluesentusiaster.

"Somliga går med trasiga skor"
Prosjektet "Somliga går med trasiga skor" har siden 2011 gått fra å være én gratis solidaritetskonsert på avslutningsdagen til gratiskonserter i fire dager. Hele 13 gratiskonserter arrangeres i regi av prosjektet og 64 organisasjoner i LO-familien bidrar. Konsertene er åpne for alle og er populære innslag under festivalen.

Konsertene er ment å være lavterskeltilbud der alle kan oppleve musikk uten at det koster noe. Fast innslag i konsertrekken er Jailhouse Stage, band med musikere tilknyttet norske fengsler.

Innsamling til Norsk Folkehjelp
LO har en innholdsrik stand på torget i Notodden. Fra denne stand selges t-skjorter til inntekt for Norsk Folkehjelp. I tillegg samles det inn penger til solidaritetsarbeid under gratiskonserten på festivalens avslutningsdag. Under festivalen i 2016 ble det samlet inn penger Norsk Folkehjelps arbeid for mindreårige i asylmottak i Norge og til palestinsk ungdom i flyktningleirene i Libanon.

Et viktig samarbeid mellom festivalen og fagbevegelsen
Notodden Blues Festival så dagens lys i 1987 da hjørnesteinsbedriftene Norsk Hydro og Tinfos jernverk la ned eller flyttet produksjonen og det forsvant om lag 1 100 arbeidsplasser. Dette rammet lokalsamfunnet Notodden hardt. Mange av industriarbeiderne som mistet jobben var allerede etablerte bluesmusikere og flere gikk sammen og etablerte Notodden Blues Festival.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler