Trafikkaos i Brussel for et mer sosialt Europa

Onsdag denne uken var det de nasjonale fagforeningene i Europa sin tur til å markere opptakten til det sosiale toppmøtet i Gøteborg neste uke. I Brussel markerte de dagen med et stort demonstrasjonstog.

Publisert 09.11.17 Av: Hans Øyvind Nilsen

Arrangementet samlet nesten 10.000 av fagorganiserte under parolen ‘sosiale rettigheter først’ og la vekt på at nå må EU vise at initiativet om en sosial søyle ikke bare inneholder vakre løfter og fagre ord, men at det må handlingsplaner og konkret oppfølging til; økte lønninger, slutt på sosial dumping og et EU som setter sine innbyggere først.

Marsjen endte foran Europaparlamentet der det var møter med parlamentarikere fra de fleste av partigruppene.

De ulike markeringene rundt i Europa er en del av Europeisk fagbevegelses (DEFS/ETUC) opptakt til den ventede proklamasjonen og signeringen av den sosiale søyle i Gøteborg den 17.november. På mandag gikk startskuddet. Hver dag frem til toppmøtet vil sosiale medier bli brukt til å spre budskapet om et mer sosialt Europa gjennom ti ulike «blokker» eller tema.

Følg opptakten til Gøteborg her.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler