Foto: Istock

Ryanair: cancelled

Billigselskapet Ryanair fortsetter med å avlyse avganger i tusentalls. Det skyldes en feilberegning av pilotenes rett til ferie. Nå tilbyr selskapet pilotene penger for å kutte i ferien.

Publisert 05.10.17 Av: Knut Arne Sanden

Denne uken kom saken opp i Europaparlamentet. Der ble det spurt om hvorfor selskapet ikke følger EUs regler for erstatning til passasjerer som ikke får fly på den tiden de hadde bestemt.

Ole Christensen, dansk Europaparamentsmedlem i den sosialdemokratiske gruppen og medlem av transportkomiteen sa etter debatten:

Sent tirsdag aften var EU’s kommissær for transport, Violetta Bulc, på besøg i Parlamentet i kølvandet på Ryanairs mange fly aflysninger og efterfølgende tvivlsspørgsmål om passagerernes ret til kompensation, refundering og ombooking. Kommissæren slog helt klart fast, at Ryanair som alle andre flyselskaber selvfølgelig skal overholde den gældende lovgivning på området.Det glæder mig, at Kommissionen endelig stikker til Ryanair. Det skal ikke være til diskussion, at de skal overholde lovgivningen. Hele forløbet viser, hvor åleglatte Ryanair er, og det er som om, at deres forretningsmodel simpelthen ikke passer sammen med europæiske regler.

Ryanair har givet sig en smule siden aflysningerne. Blandt andet har de tilbudt at ombooke deres passagerer med andre flyselskaber, som de først havde nægtet. Retten til at blive ombooket, når et fly er aflyst, står sort på hvidt i EU-lovgivningen. Men alligevel prøver Ryanair at gradbøje reglerne ved kun at tilbyde ombookning med en håndfuld andre lavprisselskaber. Bulc kom også ind på de dårlige vilkår, som Ryanairs ansatte arbejder under. Hun præsenterer næste år en luftfartsstrategi med sociale aspekter. Og så kommer Kommissionen med en undersøgelse af blandt andet piloters sociale forhold.

Det er en EU-bestemmelse om overgang fra regnskapsår til kalenderår for når ferie kan tas ut som er grunnen til problemet. Det betyr at Ryanairs piloter må ta ut ferie nå i oktober og november før juletrafikken, i stedet for i mer rolige måneder som januar og februar. 2000 avganger ble avlyst i det stille, noe som rammet 315.000 passasjerer. Denne uken kom det beskjed om 18.000 nye kanselleringer som strekker seg helt fram til neste sommer. Det betyr at 25 fly tas ut av trafikk, men når det varsles så tidlig kan selskapet slippe unna erstatningsansvar, de kan flytte passasjerene over på andre fly.

Det har selvsagt skapt sinne hos de mange tusener som ikke får den tjenesten de har betalt for og attpåtil var det meningen at de ikke skulle varsles. Nå har selskapet krøpet til korset og tilbyr kompensasjon. Det er helt nytt i selskapets praksis.

Pilotene tilbys penger for å droppe ferie, noe som egentlig strider mot EUs arbeidstidsdirektiv.

Samtidig mister Ryanair mange av sine piloter, 140 har gått til Norwegian. Det førte til at Michael O'Leary satte ut ryktet om at Norwegian ville gå konkurs snart.

Nå føyk selskapets aksjer i været etter nyhetene om fast lisens på å fly til USA.

Turbulensen har også ved hjelp av en dom i EU-domstolen fått pilotene til samle seg for å slåss for bedre arbeidsvilkår. Dommen sier at du er ansatt i det landet du jobber i. Ergo skal du følge det landets arbeidsrett og lønns-, arbeids- og trygderegler. Ryanair har lenge sagt at de som arbeider for dem er ansatt i Irland under irsk lov og flyr på et irsk registrert fly. Dermed er det kun irske regler som gjelder. Det stemmer ikke lenger.

Enkelte kommentatorer går så langt i å si at Ryanairs forretningsmodell er gått ut på dato. De vanlige selskapene tilbyr nå snart like billige priser og de flyr mellom knutepunkter noe som Ryanair ikke gjør.

Nå krever de fleste flyselskaper betalt for alt, setereservasjon, servering om bord og innsjekket bagasje.

Se Europaparlamentets pressemelding ette tirsdagens debatt med transportkommissær Violeta Bulc her

Flere aktuelle saker

Se alle artikler