Foto: Istock

Italia: Flere i arbeid, men ikke fast

En millioner flere arbeidsplasser er skapt i Italia siden 2013. Men det er innenfor deltid og bemanningsforetak. Ledigheten på 11,2 prosent er fortsatt høyere enn før finanskrisen.

Publisert 06.11.17 Av: Knut Arne Sanden

Likevel tolkes tallene dithen at Italia er på bedringens veg, med 1,3 prosent vekst. Det er under EUs gjennomsnitt.

Den tidligere statsministeren Matteo Renzi påberoper seg litt av æren siden han i sin tid gjennomførte en del arbeidslivsreformer, blant annet at det ble lettere å si opp folk. Men de som nå får jobb får ikke fast jobb, men må ta til takke med deltidsjobber eller oppdrag gjennom utleieselskapene. Tallene tolkes positivt av regjeringspartiet DP (Det Demokratiske Partiet hvori opptatt det gamle sosialistpartiet) som også har bestemt at det skal være valg til neste år.

Graver man seg ned litt bak tallene viser det seg at jobbene ofte er usikre og dårlig betalt. I de store selskapene der fagbevegelsen står sterkt faller antall ansatte og også lønnsandelen.

"-Arbeidsmarkedet er mer polarisert, usikkert og mindre produktivt", sier økonomiprofessor Francesco Saraceno til Financial Times.  -Det er ekstremt feil å si at situasjonen er normalisert, er hans advarsel.

Vi fikk en liten forsmak på hva valget kan bety søndag da det var lokalvalg på Sicilia og hvor den gamle statsminister Silvio Berlusconi dukket opp til støtte for den høyreliberale presidentkandidaten Nello Musumeci, som igjen utfordres av femstjerners-bevegelsens Giancarlo Cancelerri. Den første vant så vidt.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler