Foto: Istock

Ingen vet hvor velgeren hopper

Ingen vet hvor velgeren hopper, synes å bli oppsummeringen etter ulike valg i ulike land i høst. Nå er det valget i den tyske delstaten lav-Sachsen som forundrer. Her klarer sosialdemokratene å bli det største partiet, bare noen uker etter at de gjorde sitt dårligste valg siden 1949, det første valget etter krigen.

Publisert 09.11.17 Av: Knut Arne Sanden

Det er SPD som styrer delstaten sammen med De Grønne som dermed ble gjenvalgt. Die Linke kom ikke inn i delstatsforsamlingen med sine 4,5 prosent. Samtidig forsøker Angela Merkel å lage en ny regjering i Berlin med De Grønne og Fridemokratene.

I lav-Sachsen må SPD (37 %) og De Grønne fri til FDP (7,5 %) eller CDU (35 %) for å lage regjering. SPD og CDU vil sammen ha et klart flertall, men da kopierer man den føderale regjeringen som SPD vil ut av.

For Martin Schulz var valget en lettelse, og mulige krav om hans avgang som partileder vil dermed svekkes eller forstumme helt. For Merkel, som vant valget i september med over 10 prosents margin til SPD, er det en ny besvikelse.

Høyrepartiet AfD derimot fikk her bare 5,5 prosent mot 13 prosent sentralt.

Så igjen: ingen vet hvor velgeren hopper.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler